A szakszervezet álláspontja az aktuális szakmai kérdésekről.

2005.02.17.

A Taxigépkocsivezetők Független Szakszervezete /TGFSZ/ üdvözli a fix tarifát
A fix tarifával kapcsolatban, az utóbbi hónapokban igen sok anyag jelent meg e lap hasábjain (Taxisok Világa magazin). Természetesen örömmel vesszük olvasóink véleményét a továbbiakban is. Az alábbiakban a TGFSZ által elküldött anyag következik, melyben a jövőre vonatkozó elképzelések is szerepelnek. 

- Először is, a legfontosabb: üdvözöljük a fix tarifát, és örülünk neki! Véleményünk szerint a taxi olyan speciális vállalkozási forma, amelyben az árverseny kedvező piaci hatása nem tud érvényesülni. Erre bizonyíték az elmúlt két évtized. Ez a szolgáltatás ugyanis nem helyhez kötött, és az utas szinte mindig más és más szolgáltatóval találkozik. Vagyis hatósági fix ár nélkül a piaci anarchia folytatódna, melynek káros következményeit taxis és utas egyaránt érezné. Csak egy példát szeretnénk ezzel kapcsolatban ismertetni. A szakma egyik sajátossága, hogy a vállalkozással kapcsolatos kiadások jelentős részét kitevő járműcsere 3-4 évente válik aktuálissá. Ennek megoldására bizonyos mennyiségű tőke felhalmozására van szükség, aminek terhére bármikor bárki elkezdhet ár alatt fuvarozni, hogy tönkre tegye a versenytársait.


- Fontosnak, elengedhetetlennek tartjuk a kiállási díj beállítását a hatósági tarifarendszerbe. Ugyanis a taxis a címre kiállással olyan többletszolgáltatást nyújt, amelynek kapcsán plusz költségei keletkeznek. Az új díjelem a központok munkáját könnyítené, megszűnnének a " vedd vissza, ketten tudnánk dolgozni" felkiáltással visszaadott címekből eredő gondok. A taxis boldogan menne a címre kiállási díjjal, ami alapját képezhetné a szakma gyakorlói által régen áhított teljesítményarányos fuvarszervezési díjnak. Ami állhatna a továbbiakban egy bizonyos alapszintű szerződési díjból + a felvett fuvaroknak megfelelő kiállási díjból.


- Elfogadhatónak, megfelelőnek tartjuk a Fővárosi Önkormányzat által javasolt tarifát. Ugyanakkor, ha valamilyen okból módosulna az általunk jónak tartott összeg, úgy mi a magasabb alapdíj, alacsonyabb kilométer díj irányban tudunk elmozdulást elképzelni. Megismételjük: a tervezetet teljes mértékben alkalmasnak ítéljük a bevezetésre, mivel az abban szereplő tarifák megegyeznek a fuvarszervező irodákkal szerződésben álló taxik döntő hányadában évek óta alkalmazott utcai tarifával, amit leintéses fuvar esetén jelenleg is alkalmaznak. Sőt, vendéglátóhelyek, szállodák nagy részénél telefonos rendelés esetén is ez a használt viteldíj. A tervezetben szereplő továbbítási díj megegyezik a jelenlegi nappali maximált tarifa összegével, amit évek óta nem emeltek. A javaslat a jelenlegi éjszakai maximált tarifához képest (420,336, 84), pedig még jelentős csökkenést is okoz.


- Az elmúlt időszakban a fixtarifa bevezetése kapcsán több nyilatkozat született a fehér rendszámos, taxióra nélküli, személygépkocsis személyszállító tevékenység gyors terjedését jósolva. Ezzel kapcsolatban két megjegyzésünk lenne: 1. - Miért nem vagyunk jelenleg mi is ilyen fuvarosok, ha ez ilyen egyszerű és jó üzlet? 2. A sárga rendszám, és az adattárolós taxióra bevezetésekor ugyanezt hallottuk, mégsem terjedt el az ilyen kibúvók tömeges választása.


- Szükségesnek tartjuk a szakmába való beáramlás mielőbbi megfékezését. Javasoljuk, hogy az ÚJONNAN taxisofőrnek jelentkezők személyi követelményeit emeljék fel 8 általánosról az érettségi bizonyítvány meglétére. Az alapfokú nyelvvizsga meglétét, és a 2 éves jogosítvány határ 5 évesre emelését szintén fontos elemnek tartjuk. Ezt szeretnénk a lehető leghamarabb elérni. Számításaink szerint már ez a felére, harmadára csökkentené a lehetséges beáramlást. Következő lépésként a helyismereti, és a taxis etikai képzést záros határidőn belül a szakmai kamara szervezésében kellene tartani. Méghozzá sokkal magasabb szinten, mint azt eddig az autós iskolákban oktatták. Ott megmaradhatna a KRESZ, az elsősegély, és az egyéb profiljukba vágó tantárgyak oktatása. Majd a sikeres autós iskolai vizsga esetén jelentkezhetne a jelölt a kamara taxigépkocsivezető szaktanfolyamára, és csak itt kaphatna taxigépkocsivezető bizonyítványt (kissárga).


- A taxi ellenőrzés megszervezésének, és hatékony, magas színvonalú, szigorú működtetésének, és a drosztok problémakörének kérdésében egyetértünk a kamara törekvésével. Taxiállomásból használható helyen igen kevés van, és azokban is rendszeresen civil autók parkolnak. Februárra majdnem minden kolléga túl van már az időszakos műszaki vizsgán, tehát teljesítette, a kirótt drosztdíj befizetését, így kíváncsian várjuk, hogy a Drosztkezelő Kht. mikorra teljesíti a vállalt feladatát, és mikorra tisztítja meg a taximegállókat az ott parkoló civil autóktól. Mi budapesti taxisok teljesítettünk, kifizettünk több mint 100 millió forintot, ezért a pénzért a matricán kívül szeretnénk kapni is valamit.
- Végül köszönetet mondunk a Taxisok Világa szakmai lapnak a megjelenési lehetőségért.


A Taxigépkocsivezetők Független Szakszervezete /TGFSZ/ vezetősége nevében:                   Bakucz József elnök

Forrás: TGFSZ
megjelent : Taxisok Világa magazin