A Dacia Logan a legnépszerűbb

2007.10.03.

Szárnyalnak a közép-kelet európai eladások
A JATO Dynamics havi jelentése alapján a közép-kelet európai piacokon augusztusban tovább folytatódott a jelentős növekedés az új autó eladások terén, amely 2006 azonos időszakához képest 2007 első félévében 13,4%-ot tett ki, összesen mintegy 655.322 darabos eladást eredményezve. A régióban újra Lengyelország lett a piacvezető.

Az 1984 óta fennálló JATO Dynamics legújabb elemzésének középpontjában a közép-kelet európai piac állt. Bár az elemzők szerint az idei évre világszerte jelentős keresletcsökkenés várható, a valóság rácáfol az előzetes kalkulációkra. A 12 vizsgált ország közül egyedül Magyarországon csökkentek az újautó eladások; hazánk 10,3 százalékos visszaesésével jelentősen rontja a statisztikát, amely még így is átlagosan 13,4 százalékos emelkedést mutat.

Márkák
2007 I. félév
2006 I. félév
Különbség (db) Különbség (%)
Skoda
84 014
79 860
+4154
+5,2
Dacia
52 751
56 126
-3375
-6,0
Opel
49 815
43 942
+5873
+13,4
Renault
47 769
46 281
+1188
+2,6
Volkswagen
47 241
40 581
+6660
+16,4
Ford
39 730
35 066
+4664
+13,3
Toyota
45 134
35 767
+9367
+26,2
Peugeot
36 002
29 708
+6294
+21,2
Fiat
28 414
24 774
+3640
+14,7
Suzuki
25 744
22 657
+3087
+13,6

Az eladási mennyiségek terén Lengyelország vezet 149 ezer autó vásárlásával. Őt csak Románia tudja megközelíteni, bár keleti szomszédunk így is több mint háromezres darabszámmal marad le. A dobogóra a visszaesés ellenére felkerült Magyarország is, mivel 84.732 négykerekűt vásároltunk 2007 első félévében.

Közép-kelet Európa legnépszerűbb márkája a Skoda lett, amelynek modelljei 5,2%-os eladás-emelkedést produkálva 84.014 példányban keltek el. A dobogó második fokán a Dacia áll (52.751), amit nem sokkal lemaradva az Opel követ (49.815). Az idén egyedül a román márka eladásai csökkentek a tavalyihoz képest, bár a 6 %-os lemaradást még a második félévben behozhatja a Dacia. A Top 10 márka közül a legnagyobb növekedést a Toyota produkálta (26,2%), a kisebb volumenű eladásokat elkönyvelő gyártók közül pedig a Kia járt legjobban (+82,6%). A prémiumszegmensben a minőségi problémák után magára találó Mercedes 30,3%-os növekedése a figyelemreméltó.

A legkedveltebb modellek trónját nem meglepő módon a Dacia egyetlen modellje, a Logan birtokolja, amelyet a Skoda Fabia illetve az Octavia követ. Előbbi eladása egyébként közel 10%-kal csökkent, amiből látható, hogy a modellváltás éppen jól jött a legkisebb Skodának. Érdekes, hogy az év autója díjat elnyerő harmadik generációs Renault Clio eladásai mélyrepülésben vannak (-14,8%), holott a modell még csak két éve van a piacon.

Modellek
2007 I. félév
2006 I. félév
Különbség (%)
Dacia Logan
52 750
56 125
-6,0
Skoda Fabia
41 227
45 624
-9,6
Skoda Octavia
33 483
31 076
+7,7
Opel Astra
16 442
13 777
+19,3
Ford Focus
14 909
12 983
+14,8
Renault Clio
14 609
17 139
-14,8
Toyota Yaris
14 317
11 064
+29,4
Renault Megane
13 407
12 331
+8,7
Fiat Punto
12 299
10 836
+13,5
Opel Corsa
12 058
8 032
+50,1

Számos új modell került bevezetésre 2007 első felében is. A Peugeot 207, a Kia Cee'd, a Skoda Roomster, a Toyota Auris, a Nissan Qashqai, a Fiat Bravo, a Ford S-Max, a Chevrolet Captiva, valamint a Citroën C4 Picasso/Grand C4 Picasso sikerei az eladási számokban is szépen tükröződtek. A teljes megújulásuknak köszönheti megnövekedett eladását az Opel Corsa, a Honda CR-V, a Hyundai Santa Fe, valamint a Mitsubishi Outlander is.

A szegmens szerinti megosztást vizsgálva megállapítható, hogy egyedül a legnagyobb volumennel bíró kisautószegmens növekedése stagnált. A közepes egyterűek eladásai óriási mértékben növekedtek (+430,8%), igaz az összesített eladáshoz viszonyított arányuk még így sem jelentős. Nagy mennyiségben keltek el az alsó középosztály és a mini egyterűk osztályának tagjai is, míg a legszerényebb eladásokat az óriás SUV-ok produkálták