Nyomozás a ferihegyi taxis drosztok ügyében

2011.03.23.

Duna TV. Reggel a Dunán 2011-03-23, 07:35:44,07:47:20
Mv.: - És akkor jön a következő témánk, ami nem más, mint ugye az imént frontokról volt szó, és egyéb különleges helyzetekről, szóval Ferihegyen is vonultak át frontok. Nem is kis mértékben. Nyomozás indult ugyanis a ferihegyi taxis drosztok ügyében. Különösen nagy vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés bűntettének gyanúja miatt rendelt el nyomozást ismeretlen tettes ellen a Fővárosi Főügyészség a ferihegyi taxiállomások üzemeltetésével kapcsolatban. Az ügyben Staudt Gábor országgyűlési képviselő, a Jobbik budapesti elnöke tett feljelentést. Jó reggelt kívánok!


Staudt Gábor, a Jobbik országgyűlési képviselője: - Jó reggelt kívánok!

Mv.: - Hol tart az ügy? Nem kevésbé szövevényes.

Staudt Gábor, a Jobbik országgyűlési képviselője: - Én is ennyit tudok róla, hogy elrendelték a nyomozást. Nyilván az ügynek a hátterét, mint feljelentő, ismerem. Remélhetőleg az ügyészség és a bíróság még jobban meg fogja ismerni! Itt két mondatban arról van szó, hogy valamit a főváros a saját cégén, a taxiállomás-kezelő kft-n keresztül úgy adott ingyenesen üzemeltetésbe a Ferihegy Airport Zrt.-nek, hogy az több száz millió forintot beszedett utána, és a fővárosnak meg semmi nem jött ebből vissza, csak a problémák, hogy az emberek egy rendelt taxiból már az utóbbi időben nem is nagyon tudtak kiszállni, vagy beszállni. És egyáltalán, méltatlan ez a helyzet egy nemzetközi repülőtérhez, és egy ország fővárosához.


Mv.: - Hogy került ez napvilágra, és hogy derült ki az, hogy itt sorozatos, ha nem is sorozatos, de azért több emberi törvényszegésről van szó?

Staudt Gábor, a Jobbik országgyűlési képviselője: - Hát folyamatosan folytunk be ezekbe az ügyekbe, ahogy az önkormányzati választásokra egyrészt készültünk. Megkerestek minket, elkezdtük az ügyfeltárást, az elszámoltatásnak az előkészítését, amit oly sokszor hangoztatnak, de mi komolyan is próbáljuk venni. És akkor láttuk, hogy ez az ügy ez eklatáns példája annak, hogy hogy lehet szövevényes módon több száz millió forinttól megszabadítani az adófizetőket. Ráadásul úgy, hogy ellehetetlenítjük az ő életkörülményeiket. Hiszen itt nem egy taxis problémáról van szó. Már önmagába az is egy fontos dolog, hogy a taxis társadalmat érintő problémát felkarolunk, hiszen nincsenek kevesen. De hogyha itt egy nemzetközi repülőtérnek..


Mv.: - Immár Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér.

Staudt Gábor, a Jobbik országgyűlési képviselője: - Így van, immár Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérnek a forgalmát nézzük, és azt nézzük, hogy az embereknek a ki-be szállása, és egyáltalán ott egy kaotikus helyzet kialakulása semmiképpen nem érdeke, főleg nem úgy, hogy EU-elnökséget adunk, akkor ez túlmutat ezen a kérdésen. És nagyon örülök neki, hogy a főügyészség ezt elrendelte, és ők is osztották ezt a jogi álláspontot. Azt hiszem elég jól dokumentáltuk és alátámasztottuk ennek az okait.

Mv.: - Nyilván az igazságszolgáltatás dolga aztán ennek az ügynek a végére pontot tenni. De lát-e arra esélyt, hogy ez viszonylag rövid időn belül, viszonylag megnyugtató módon lezárul, vagy altatni fogják az ügyet?

Staudt Gábor, a Jobbik országgyűlési képviselője: - Itt van egy másik aktualitása a dolognak: Öt évre kötötték ezt a szerződést. Hogyha most nem mondja fel a főváros, újabb öt évre meghosszabbodik. Mi már interpellációban jeleztük Tarlós Istvánnak, és egyébként nem hivatalos fórumokon is, hogy ezt meg kell tenni, hiszen lévén akkor egy újabb, akár egy újabb hűtlen kezelésnek a gyanúja felmerül, hogyha ez most nem kerül felmondásra.

Mv.: - De ha felmondják, akkor az se kerül kevés pénzbe, gondolom.

Staudt Gábor, a Jobbik országgyűlési képviselője: - Nem, semmi. Tehát most fel lehet mondani, mert öt év a szerződés. Tehát most semmiféle jogkövetkezménye nincs. Ráadásul a Budapest Airport nem is nagyon szolgáltat ezért semmit. Azt nem lehet mondani, hogy egy aszfaltcsíknak a fenntartása az gyakorlatilag különösen nagy összeg lenne. És egyébként itt van előttem, meg fogom még tenni azt is, hogy a legfőbb ügyészhez fordulok semmisség és hatálytalanság címen, hiszen úgy gondolom, hogy ez a szerződés a jó erkölcsbe is ütközik. Tehát bármiféle meghosszabbodás, vagy a fővárosnak a teszetoszasága következtében sem maradhat fönt ez az állapot. Egyszerűen méltatlan. És ilyen megszorítások közepette azt a néhány száz millió forintot igazán tudnánk jobb helyre költeni, mint egy multicég zsebeit teletömködni.

Mv.: - Ugye itt a 2006-2010-es időszakról van szó.

Staudt Gábor, a Jobbik országgyűlési képviselője: - Így van.

Mv.: - Több mint 200 millió forintos jogtalan bevételről. De nemcsak ez ügyben folyik nyomozás, hiszen a ferihegyi taxiállomásokkal kapcsolatban még ugye a repülőtéri rendőr igazgatóság nemrégiben jelentette be, hogy csalás gyanúja miatt ismeretlen tettes ellen indított eljárást. Felmerült ugyanis, hogy 2006 és 2010 között valótlan forgalmi adatok alapján fizetett fuvaronkénti díjat. Ugye, ez is fontos.

Staudt Gábor, a Jobbik országgyűlési képviselője: - Igen, hát itt azt kell látni, hogy a valós kár, és itt ha már hűtlen kezelésről beszélünk, vagy akár itt a csalás is szóba jöhet, nem is nagyon tudjuk, vagy hogyha azok a nem hivatalos becslések, amit én a különböző taxi-társaságoktól, vagy akár magántaxisoktól, akik kinn dolgoznak - én azért tájékozódtam - kapok, azok még horribilisebbek, mint amennyit én megjelöltem a feljelentésemben. Lévén, hogy itt azt rebesgetik, hogy fuvaronként olyan ezer forint körüli összeget. De hát nyilván erre bizonyítékot az ügyészség fog találni, vagy remélhetően talál.

Mv.: - Erről született számla. Ugye?

Staudt Gábor, a Jobbik országgyűlési képviselője: - Ez meg a másik. Mert itt feketén is mozoghattak pénzek. Én nem azt mondom, hogy így történt, de hát..

Mv.: - Ezeket utolérni a legnehezebb nyilván.

Staudt Gábor, a Jobbik országgyűlési képviselője: - Így van. 

De még az utolérhető kár is több száz millió forintos. Akkor el lehet képzelni, hogy mennyi az a fuvaronkénti, mert az a nagy összeg, fuvaronként mondjuk ilyen ezer forint környéki összeg, amit rebesgetnek. Ráadásul oly mértékben lépnek fel az utazó közönséggel, és a nem velük leszerződött taxisokkal szemben, aminek én is megtapasztaltam az előszelét. Engem gyakorlatilag közterületről, vagy közforgalom számára nyílt területről szerettek volna majdnem hogy kidobni, amikor sajtótájékoztatót szerettem volna ott tartani. Tehát nyilván ezt nem sikerült, de éreztem azt az arroganciát, amivel a Budapest Airport hozzáállt akár egy országgyűlési képviselőhöz. Akkor egy átlagutazóhoz, vagy taxishoz, akkor el tudom képzelni, hogy milyen módon. Tehát vannak problémák. De természetesen ez a taxis droszt ügy nem az egyetlen, amit futtatunk, illetve hát próbálunk minden közgyűlésen megfelelni, az emberek érdekében eljárni, és felszólalni.

.....

....

....

Mv.: - Nagyon röviden visszatérünk még a taxis ügyre, és a droszt ügyre. Lát olyan példaértékű képet, mondjuk tőlünk nyugatabbra, ami követhető lehet? Nézzük mondjuk Bécset!

Staudt Gábor, a Jobbik országgyűlési képviselője: - Nyugatra majdnem minden követhető. Tehát eleve az a gond, hogy túl sok taxi van. És ezt a taxisok is elismerik, számtalanszor amikor beszéltünk a különböző, akár érdekvédelmi szervezeteikkel, akár az egyes taxisokkal. Egy zárt számot kellene nekik meghatározni. Nem a jelenlegi taxi-engedélyeket vonnánk vissza, hanem azt mondani, hogy több újat már nem adunk ki. És ugye ez egy folyamatos apadást idézne elő. És hogyha egy megfelelő létszámban működtetett, és megfelelően szűrt, mert jelen pillanatban az ellenőrzések se az úgynevezett taxis hiénákat érintik, mert ők általában mindig előre tudják..

Mv.: - Ők túlélnek. Ezt tudjuk.

Staudt Gábor, a Jobbik országgyűlési képviselője: - .. hanem pont azokat, akik becsületesen végzik a munkájukat. És lejáratják ezt a munkát olyan emberek, akik nem odavalók. Tehát egy nagyon szigorú ellenőrzéssel, egy zárt számmal a taxisok vonatkozásába előre lehetne haladni. Akkor helyreállna a presztízse a taxis társadalomnak.

Mv.: - És egy átlátható rend lenne.

Staudt Gábor, a Jobbik országgyűlési képviselője: - És egy utolsó mondatként azért azt ki kell mondani, hogy a taxinak, ahogy nyugaton, hogyha már Bécset említette, úgy kell működni, és az emberek tudatában úgy kell valahogy azonosulniuk, mint a közösségi közlekedés egyénileg igénybe vehető részének. És ennek a törvényi és jogi hátterét, és az ellenőrzési hátterét kőkeményen meg kell teremteni! És ez jó az utazó közönségnek, jó a taxisoknak. Akik visszaélni szeretnének, azoknak nem jó, de hát azokkal nem tudunk mit kezdeni.

Mv.: - No, hát innen kezdtük, ezzel is zártunk. Köszönöm, hogy mindezt elmondta.

Staudt Gábor, a Jobbik országgyűlési képviselője: - Köszönöm szépen.

----- * * * * * -----