Taxisvilág Budapesten: eltört ujjpercek, bezúzott ajkak

2006.03.14.

6000 taxi 1300 drosztra
Míg Bécsben a kijelölt drosztok számához igazították a taxik létszámát, addig Budapesten 1300 várakozóhelyre hatezer autó jut. A magyar fővárosban a taxisok időnként ölre mennek a szabad helyekért, sőt, az erőszakból még a mit sem sejtő turistáknak is kijut, derül ki az mfor.hu körképéből.

Tavaly 2,5 millió turista érkezett Budapestre, ami közel kilenc százalékkal haladja meg a 2004-es szintet. Ennek köszönhetően a fővárosi taxitársaságok forgalma is emelkedett az elmúlt évekhez képest. Ez azonban korántsem jelenti azt, hogy eljött számukra a Kánaán.

"Hiába érkezik több külföldi turista Budapestre, nagy részük nem ül taxiba" - mondta el az mfor.hu-nak Sipeki József, a 6X6 Taxi marketing-igazgatója, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara taxis szakmai kollégiumának elnöke.

Éjszakai utazók
A fővárosi taxisok fuvar- jainak többségét az éj- szakai hívások teszik ki, nappal inkább a tömeg- közlekedési járműveket veszik igénybe az utazók. Jelentősebb megrendelés fut be a különböző cégek- től is, amelyek gyakorta szerződésben állnak egyes taxistársaságokkal. A vállalatok nagy részének ugyanis jobban megéri taxira költeni, mint saját gépjárműpark- ra.

A szakember szerint a bakancsos turisták nem költenek taxira, mint ahogy a busszal érkező csoportok sem, utóbbiak ugyanis szervezett keretek között tekintik meg a város látnivalóit. A szállodákból már rendelnek autókat, ám csak azoktól a társaságoktól, amelyekkel szerződésben állnak. Ezek a taxik általában a szálloda logója alatt furikáznak.

Fővárosi csiki-csuki

A turistákért éles a versenyfutás a különböző cégek között, ám a csatából többnyire a "mezítlábas társaságok" kerülnek ki győztesen. Utóbbiak nem dolgoznak rádióval, kizárólag az utcáról veszik fel utasaikat.

Gyakori, hogy olyan matricákat ragasztanak fel autóikra, amelyek egy az egyben emlékeztetnek a már jól ismert cégek védjegyeire. Emiatt egyébként néhány társaság jelenleg is perben áll egymással. A "mezítlábasok" ráadásul gyakran kisajátítják maguknak a forgalmasabb csomópontok és turistalátványosságok melletti drosztokat.

"Úgy állnak meg egymás mögött, hogy más társaság autói már nem férnek oda" - magyarázza Sipeki József. - "Taxis nyelven ezt úgy mondjuk, hogy csiki-csukiznak. Nincs mit tenni, senki nem akar ölre menni egymással."
A Ferihegyi repülőtéren ennél azért jobb a helyzet, igaz, az ottani drosztokon is főként egy
Bécsnek már sikerült
Ausztria fővárosában je- lenleg fele annyi taxi köz- lekedik az utcákon, mint Budapesten. Bécsben u- gyanis kifejezetten a kialakított drosztok számához igazítják az autók létszámát, ami így jelenleg 3000 taxit jelent. Ennek köszönhetően nem lehet kisajátítani a szabad helyeket, így nem kell vérre menő küzdelmet folytatni a drosztokért.
társaság, az Airport Taxi Service autói posztolnak. A többiek a repülőtér melletti pusztán várnak a hívásokra. (Az persze más kérdés, hogy a külföldi turisták ismerik-e a hívószámaikat.)

Ferihegy és Budapest között általában fixáras tarifarendszer működik. Az Airport Taxi például négy szektorra bontotta a fővárost. Az elsőben még a 240 forintos kilométerdíj van érvényben, a másodikban azonban már 5200 forintot kérnek el egy fuvarért, a negyedik szektor díja pedig 6800 forintra rúg. Ezzel szemben egy másik társaság Ferihegyről Budapestre 4000-4500 forintért szállítja az utasokat.

Míg a fővárosban jelenleg mintegy 1300 droszt található, addig a taxik száma eléri a hatezret. Az autók elvileg kizárólag ezeken a kijelölt helyeken várakozhatnának, ez azonban a számokból adódóan megvalósíthatatlan. Sipeki József szerint azért is igazságtalan a jelenlegi helyzet, mert minden egyes taxis befizeti az évi húszezer forintos droszthasználati díjat.

Nincs egyetértés taxi-ügyben

A főváros egyelőre nem kíván változtatni a mostani helyzeten. Jelenleg arról is vita folyik,

10 ezer taxi is volt
A fővárosi taxik létszámát a 90-es évek legelején szerették volna maximál- ni. Az illetékesek akkor 7200 autóban jelölték meg a felső határt, ami a mostani hatezres létszá- mot is jóval meghaladja. Akkoriban mintegy 10 ezer taxi közlekedett a budapesti utcákon. A későbbi jelentősebb létszámcsökkenés a sárgaszínű rendszám 1992-es bevezetésének és a feltételek szigorítá- sának volt köszönhető. Az ideális létszámról ma is megoszlanak a vélemé- nyek. Esős időben vagy éppen ünnepnapokon ugyanis előfordul, hogy a jelenlegi 6000 autó is kevésnek bizonyul.
legyen-e fix tarifarendszer. Az érvényben lévő szabályozás csak a maximum árat határozza meg, ami nappal 240, éjjel pedig 336 forintot jelent kilométerenként. Egyesek szerint ezeket az összegeket jelentősebben emelni kellene, míg mások arra hivatkoznak, hogy a fuvarozók most sem használják ki a díjak nyújtotta kereteket.

Korábban egyébként a taxik létszámát is szerették volna maximálni, ám a kezdeményezés elakadt az Alkotmánybíróságon. A bírák szerint ugyanis a korlátozás sértené a piacra jutás egyenlő lehetőségét.

Sipeki József szerint csak abban az esetben lehetne javítani a budapesti taxisok helyzetén, ha egy csomagban hoznák meg a szükséges változtatásokat, tehát a tarifákról és a létszámról a drosztkérdés rendezésével együtt döntenének. "A várakozóhelyek ellenőrzése is megoldásra vár, a drosztokon ugyanis nem a taxisoknak kellene rendet tartani."

Kiszolgáltatott külföldiek

A turizmusért felelős szakemberek szerint szintén lenne mit javítani a fővárosi taxi-fronton, ám ők elsősorban a turisták érdekeit tartják szem előtt. Egyes fuvarozók ugyanis előszeretettel élnek vissza a külföldi látogatók kiszolgáltatottságával, információhiányával. Így fordulhat elő - mint ahogy azt a turisták által tett panaszok alátámasztják -, hogy sokszor irreális összegeket kérnek el néhány kilométeres útért. Ezekben az esetekben - ahogy azt az elmúlt hetek történései mutatták - tettlegességig is fajulhat a vita.

A Népszabadság riportja szerint idén januárban egy budapesti taxis egy, a tarifát túlzottnak találó angol turistának eltörte az ujjperceit, nyolc napon túl gyógyuló sérülést okozva, egy másiknak pedig - a rendőrök és a szórakozóhely biztonsági embereinek csendes asszisztálása mellett - az ajkát repesztette be. Még rosszabbul jártak azok a brit turisták, akiket március 3-án hajnalban taxisok vertek meg, majd egyiküket késsel szívtájékon szúrták.

Míg előbbi esetben egy szabadúszó "hiéna" volt az elkövető, utóbbi akciónak az egyik legismertebb budapesti társaság sofőrje is részese volt. Igaz, mint később kiderült, a bűncselekményt nem ő, hanem segítségül hívott társai követték el.

A fentiekhez hasonló esetek az országimázsnak jelentős kárt okoznak, ezért a Budapesti Turisztikai Szolgáltató Kht. több nyelven is elérhető tájékoztatást közöl honlapján a város közlekedési lehetőségeiről. Itt a külföldiek megismerhetik a kilométerdíjakat, illetve a jelentősebb társaságok hívószámait.

Kiss Gergely

Menedzsment Fórum