Folytatódik a 4-es metró építése - hétfőtől lezárják a Műegyetem rakpartot

2006.05.10.

Budapest
Az állomásépítési munkálatok miatt május 15-én hétfőn teljes szélességében lezárják a Műegyetem rakpartot az autók előtt. A Gellért tér és a Műegyetem előtti terület között - jelentette be Demszky Gábor főpolgármester a szerdai sajtótájékoztatón, ahol ismertette a 4-es metró Szent Gellért téri megállójának építési munkálatainak részleteit.

A Szent Gellért téren az állomás építése május 15-én kezdődik, és novemberben fejeződik be - hangzott el a szerdai tájékoztatón.

A lezárás ideje alatt nem lehet majd keresztülhajtani a felső rakparton, de a Műszaki Egyetem előtti parkoló egy részét sem lehet használni. A gyalogos forgalmat az építkezés ideje alatt is folyamatosan biztosítják majd - mondta Demszky Gábor főpolgármester.
A beruházás közműkiváltási munkálatokkal kezdődik, és ezt követően indul az állomás szerkezetépítése. Azért, hogy a felszíni forgalmat csak a lehető legrövidebb ideig kelljen korlátozni az állomást úgynevezett résfalas technológiával építik - derült ki az eseményen.
Ennek lényege, hogy először megépítik az állomás vasbeton szerkezetét, majd a kész födémre visszaterelik a forgalmat. Így az állomás további munkafolyamatai már nem járnak komoly forgalomkorlátozásokkal - hangsúlyozta Demszky Gábor.

Majd hozzátette: a 4-es metróhoz kapcsolódó néhány felszínrendezési, aluljáró építési munkákkal már a Bartók Béla úton és a Baross téren már befejeződtek, március végén megkezdődött a fúrópajzs aknájának kiépítése az Etele téren, néhány napja pedig a Móricz Zsigmond körtéren is megkezdődődtek a közműkiváltások.
A Gellért téri állomás peronszintje a felszíntől 29,5 méter mélyre kerül. Az állomáson 4+4 mozgólépcső és 2 lift fogadja az erre közlekedőket. A munka során a kivitelező vállalatok 60.000 köbméter földet termelnek ki és 7.300 köbméter betont építenek be.
A főpolgármester kiemelte: a négyes metró minden állomása, így a Gellért téri is teljesen akadálymentes lesz. A mozgólépcsők mellett liftek is segítik a kerekes székkel, babakocsival, nagy csomaggal utazók közlekedését. A látássérültek közlekedését különleges, „tapintható és hangos” tájékoztató rendszerek segítik majd.
Az építkezés több különleges technikai megoldással készül, így az alagútépítés során egy alkalommal szükség lesz a „fúrófejek” cseréjére is. Ennek oka, hogy a budai és a pesti oldal talaj- és kőzetszerkezete eltérő. Az átalakítást a Gellért térnél hajtják majd végre. Az alagútépítés során kitermelt föld egy részét az Etele téren, illetve a Gellért téren emelik a felszínre. Az itt kitermelt földet hajóra rakják, és Dunán szállítják el - ismertették a metróépítéssel járó munkafolyamatokat.
A legkorszerűbb technológiának köszönhetően biztonságban tudhatjuk a környéken fakadó hőforrásokat. Az állomás építésekor a szakemberek kiemelt figyelmet fordítanak a hőforrások védelmére. A Gellért téren egy közel 250 méter mély kutat fúrnak, így a szakemberek folyamatosan tudják ellenőrizni a hévizek állapotát - említette Demszky Gábor.

A Gellért téri munkálatok a jelenlegi tervek szerint 2009. októberében fejeződnek be, de várhatóan novembertől 2x1 sáv járható lesz a Műegyetem rakparton - folytatta a főpolgármester.
A Gellért téri állomás kivitelezési munkálatait a közbeszerzési eljárás nyertese, a BAMCO konzorcium végzi. Ez a konzorcium építi a 4-es metró alagútjait is.

Budapest.hu