Mit tartogat 2008?

2008.01.15.

Az idei év autós újdonságai
Hozzá kell szoknunk ahhoz, hogy évről-évre egyre zsúfoltabb lesz az autós határidőnapló, mivel a gyártók egyre több modellel lepnek meg minket. 2008 újdonságait most kategóriákra bontva tárjuk olvasóink elé, bár a terep-kupék és a mini-buszlimuzinok korában ez nem is olyan egyszerű feladat. Lehet szemezgetni!

Zsúfolt lesz az idei év autós újdonságok szempontjából, de valójában nincs is okunk ezen meglepődni. A mostani trend szerint ugyanis egyre rövidülnek a modellciklusok és egyre szélesebb palettával operálnak a gyártók, no meg óriási kreativitásról tanúbizonyságot téve rendületlenül ontják a vadonatúj járműosztályok képviselőit. Összeállításunkban 2008 legfontosabb új modelljeit tárjuk olvasóink elé, kategóriák szerint bontva, pontos nemzetközi és (ahol ez lehetséges) magyar megjelenési dátummal kiegészítve.

Miniautók:

A legkisebb autók kategóriájában talán az Év Autójának is megszavazott Fiat 500-as modell tekinthető a legfontosabbnak és már a magyar vásárlóknak is csak napokat kell kibírnia az első példányok megérkezéséig. Hazánkban ugyanis január 21-én indul a forgalmazás, és már az egészen kedvező alapár is megvan: a legkisebb Fiat 2 800 500 forintba fog kerülni. Szeptemberben jön egyébként a pöttöm olasz sportváltozata is, a 135 lóerős Fiat 500 Abarth, de a spórolósabbaknak is érdemes egy kicsit várniuk, hiszen november-december környékén érkezik a takarékosra hangolt 1,2-es Start-Stop kivitel is.. A Fiat 500-assal közös műszaki alapokra építkező Ford Kát is az év végére várhatjuk, a bemutató decemberben lesz majd. Ami a távol-keleti újdonságokat illeti, márciusban jön a Hyundai i10-es, októberben pedig egy Kia miniautó, és a két kocsinak valószínűleg szintén közösek lesznek a műszaki alapjai.

A magyar piacon azonban feltehetően nagyobb szelet fog kavarni Suzuki Wagon R+ áprilisban debütáló utódja, a Splash, melyet Opel emblémás testvére, az Agila Magyarországon csak az ősszel követ majd. A Toyota tanulmányként már bemutatott minije, az IQ premierjére szintén az őszi szezonig kell majd várnunk.


Kisautók:

A sportos kisautók kedvelőinek októberig kell várniuk az izmos turbóval is kapható Alfa Romeo Juniorig, de nála vélhetően szélesebb réteget céloz meg egy szintén mediterrán típus, a vadonatúj Seat Ibiza, mely szeptemberben érkezik. Az Ibizával egyébként új időszámítás kezdetét ígérik a gyáriak - az ősszel remélhetőleg személyesen is meggyőződhetünk a kijelentés valóságtartalmáról. Az ősz egyébként is erős lesz - már ami a kisautó felhozatalt illeti - hiszen akkor jön majd a teljesen új dizájnvonalat képviselő, elődjénél sportosabb Ford Fiesta, és a jelenleg futó típusnál is tágasabb, hasonlóan praktikus, ám lényegesen erősebb motorokkal szerelt bestseller-várományos, a Honda Jazz. Aki viszont inkább a franciás kényelmet és formavilágot részesíti előnyben, annak az új, októberben debütáló Citroen C3-ast ajánljuk, mely a márka újabb modelljeiből kiindulva biztosan kategóriája egyik izgalmas színfoltja lesz majd. A Hyundai pedig nemcsak a minik között, hanem az eggyel nagyobb osztályban is tartogat meglepetést, szeptember környékén jön ugyanis a Getz utódja, az i20-as modell. De ne búsuljanak a kombi kisautókat keresők se, hiszen januárban jön a már 3 070 000 forinttól elvihető praktikus Renault Clio Grandtour és a Skoda Fabia Combi is, az ősz elején pedig a vagány külsejű Skoda Fabia Combi Scout. A magyar szempontból igen fontos új Renault Thaliáig is már csak az év végéig kell várnunk, míg a Suzuki SX4 szedánnak a felszereltsége bővül januártól.

Kompaktok:

Januárra három premier, és egy új motor jut a kompaktok osztályában; ekkor jön ugyanis a Mondeóra emlékeztető orrú, modellfrissített Ford Focus (a négyajtós és a kabrió csak májusban), az átszabott Audi A3-as és a háromajtós Kia pro_cee'd, a Fiat Bravo pedig megkapja a jövőben valószínűleg legnépszerűbb motorját, egy új, 1,6 literes 105 lóerős dízelt. A kompaktautók piacán egyébként ősszel várható egy kis átrendeződés, októberben mutatják be ugyanis a jelenleginél sokkal dögösebb külsejű Golf VI-ost, novemberben pedig a vadonatúj Renault Megane-t, és a szintén teljesen új Mazda 3-as hivatalos debütálását is ekkorra ígérik. Izgalmas autónak tűnik még a süllyesztőből elővett Lancia Delta is, mely júniusban érkezik, és az Olaszországon kívül mindenhol veszteséges márka jövőjének záloga lehet. Az ínyencek érdeklődését a novemberben érkező, egyedülálló módon boxermotoros dízellel szerelt Subaru Impreza, illetve a februártól megvásárolható Mitsubishi Lancer is nyílván felkelti majd. Ugyanekkor jön a Honda olcsó hibrid kompaktja is, melyről ezen két tulajdonságán kívül jó Honda szokás szerint semmi bővebbet nem árult el a gyár.

Ami a kombikat illeti, márciusra és májusra van egy tervezett premierünk, előbbi dátum a Hyundai i30 kombira, utóbbi pedig a Peugeot 308 SW-re vonatkozik. Júniusban a Mercedes A-osztály frissül, végül nem szabad kihagynunk a sorból a Dacia új ferdehátúját, mely Sandero néven ősztől kerül a kereskedésekbe.


Középkategória:

A középkategóriás autók között rengeteg újdonságra számíthatunk: áprilisban jön például a vadonatúj, elődjénél nagyságrendekkel szebb és izgalmasabb Citroën C5-ös, októberben pedig az Opel Vectra utódja, mely szintén gyökeres változáson ment át, hiszen még a neve is Insigniára változott. A sportosabb autókat kedvelők számára is mozgalmas év következik, hiszen nyár közepén jön az új Honda Accord, melyből állítólag újra lesz izmos Type-R változat, március-április környékén az Alfa Romeo 159-est, novemberben pedig a 3-as BMW-t frissítik fel. Fontos újdonság még a Mazda6-os, mely már kapható hazánkban (a kombi májusban jön) , a szintén januártól megvehető Renault Laguna kombi és a Ford Mondeo 180 lóerő körüli 2,2 literes öngyulladós kivitele is. De nem szabad elfelejtkeznünk az Audi A4-es kombiról áprilisban és a Peugeot 407-es modellfrissítéséről júliusban, és az év egyik nagy durranásának tartott, nyáron érkező Volkswagen Passat Coupé- sem maradhat ki a felsorolásból. Az összkerekes kocsik kedvelőinek a Saab 280 lóerős Turbo X-e és a Subaru, boxer dízellel februárban piacra kerülő Legacy-ja ajánlható. A végére két japán maradt, a sokak által türelmetlenül várt Suzuki szedánról, a Kizashiról áprilisban, az opciós összkerék-hajtással és dízel-hibriddel kínált Toyota Avensisről pedig az év legvégén hull majd le a lepel.

Nagyautók:

A nagyautók között több fontos premier is várható, de a legtöbbeket talán a szeptemberben érkező új Skoda Superb érdekli, mely akár 260 lóerős 3,6 literes V6-os motorral is rendelhető lesz majd. Az S-Type-ot váltó, forradalmian új formavilágú Jaguar XF külseje megosztja ugyan az embereket, de ha hinni lehet az autót már próbáló amerikai és német kollégáknak, sikerült végre egy igazán jó autót alkotniuk a briteknek. Fontos még megemlítenünk a Mercedes CLS márciusi és az A6-os Audi szeptemberi modellfrissítését. A többi újdonság viszont inkább az egzotikumok kedvelőinek ajánlható: februárban jön a második generációs Cadillac CTS, novemberben pedig bevezeti a Nissan Európába is luxusmárkája, az Infiniti modelljeit. A vásárlók egyelőre a G35-ös modell és két terepjáró közül választhatnak, de legyenek bármilyen jók is a japán luxusautók, a paletta egyelőre nélkülözi a dízelmotort, így pedig nehéz dolga lesz a márkának Európában.

Luxusautók:

Sok újdonságra nem kell készülniük a luxusautók kedvelőinek, de egy különösen fontos modell azért érkezik novemberben, méghozzá a BMW vadonatúj, hibriddel is kapható 7-es sorozata. A Bentley Brooklands (február) és a Maserati Quattroporte 4,7 literes 450 lóerős kivitelének (szeptember) hallatára azonban vélhetően valamivel kevesebben rohamozzák majd meg az exkluzív márkák szalonjait.


Egyterűek:

Az év a a Peugot-Citroen-Lancia-Fiat közös buszlimuzinjainak és az Opel Zafirának januári modellfrissítésével indul, februárban a Ford S-Max/Galaxy 2.2 TDCi motoros változataival és a Renault Kangoo és Grand Modus premierjével folytatódik és a Nissan Qashqai 7 üléses kivitelének októberi bemutatásával végződik. Közben jön még az új Chysler Voyager márciusban, Hyundai i40-es áprilisban, a Citroen Berlingo/Peugeot Partner májusban illetve júniusban, a hibrid B-osztályos Mercedes júniusban és a Volkswagen Touran takarékos Bluemotion kivitele a nyár közepén.

SUV-ok és terepjárók:

Egyre népszerűbb ez a szegmens, bár az év során bemutatkozó modellek nagy részét soha nem fogja tulajdonosuk kemény terepre vinni. A Porsche Cayenne 405 lóerős szívómotorral szerelt legélvezetesebbnek szánt változatát, a GTS-t például bűn lenne földúton kínozni, de az ősszel érkező új Nissan Murano és a két Infiniti, a kisebb EX és az akár V8-assal is rendelhető FX tulajdonosai is messze elkerülik majd a dagonyát. Aszfaltra ítéltetett az Audi Q7-es 500 lóerőt és 1000 Nm-t teljesítő V12-es dízel kivitele és a környezettudatos rapper-kedvenc, a Cadillac Escalade hibrid is, ugyanúgy, mint az októberben debütáló új Lexus RX vagy a BMW X3-as vetélytársának szánt Volvo XC60-as is. Többet cipelhetik viszont terepre a januárban debütáló új Toyota Landcruisert, melyhez V8-as benzin és dízelmotorok választhatók, illetve a februárban érkező Jeep Patriotot és az áprilisi vadiúj Cheeroket. A kompakt SUV-ok kategóriája pedig nemcsak a Volvo újdonságával bővül majd, hanem augusztusban az Audi Q5-össel, októberben a Mercedes GLK-val, júniusban pedig az egyféle motorral kínált Ford Kugával és a Renault Koleosszal is. Végül pedig a Subaru igazán sok mindennel kényeztet majd minket: januárban jön a visszafogottabb külsejű Subaru Tribeca, márciusban az új Forester, szeptemberben pedig ez utóbbi modell is megkapja majd a világ egyetlen dízel boxermotorját.


Kabriók, kupék és sportkocsik:

Egyre duzzad a korlátozottan használható, de annál nagyobb élményt nyújtó autók száma is. Az újdonságok listája az olyan mindennapokban is jól használható sportkocsiktól, mint a MINI Cooper S Works (augusztus), a szeptemberben érkező frissített Mazda RX-8 vagy az Infiniti G35 Coupé (november), az olyan egészen értelmetlen, méregdrága sportkocsikig terjed, mint például az eredetinél könnyebb és erősebb Lamborghini Murcialego Super Veloce (október) vagy a Ferrari új, 2+2 üléses sportkocsija (szintén október). A milliárdosok már gyűjthetnek James Bond autójára, az Aston Martin DBS-re és az áprilisban érkező V8 Vantage N400-asra, a kisebb villa értékét felemésztő Rolls-Royce Phantom Coupéról (október) már nem is beszélve. Aki csajozni akar a kocsijával, annak az Alfa Romeo Brera és Spyder modellfrissített változatát ajánlanánk (augusztus illetve szeptember), de a gyengébbik nemet egy frissített 911-es Porschéval (szeptember), egy 4,7-es V8-as Maserati Gran Turismóval vagy egy 3,5 literes motorral szerelt Jaguar XK-val (április) is nyílván ugyanolyan könnyedén levehetjük a lábáról. Külön kategóriát képeznek a német autópályára termett Audi RS6-os (Avant: március, szedán: október), Mercedes C63 AMG vagy a négyajtós BMW M3-as (mindkettő február). Ez utóbbi még népszerűbb is lehet, mint a kupé, hiszen kb. félmillió forinttal olcsóbb lesz nála, miközben praktikusabban használható a mindennapokban. Az Audinál különben is nagy a nyüzsgés élményautók tekintetében, hiszen áprilisban itt a hazánkban gyártott A3-as kabrió, júniusban az izmos TTS, szeptemberben pedig az A5-ös nyitható tetejű változata. Persze nem kell féltenünk a Mercedest és a BMW-t sem: előbbi áprilisban frissíti az SL-t és az SLK-t, márciusban pedig bemutatja a C-osztályra épülő CLC kupét (hazánkba egy hónappal később jön), utóbbi pedig márciusban prezentálja az 1-es kabriót, májusban pedig az M3-es kabriót. Nyáron izgalmas párharc lesz, hiszen szinte egy időben jön majd a két legendás japán sportkocsi, a Subaru Impreza WRX STi (február) és a Mitsubishi Lancer EVO X-es (június), augusztusban pedig egy szintén legendás modell 21. századi reinkarnációja érkezik, a Volkswagen Sciroccoé. Örvendetes, hogy újra feltámadni látszik a méltóságteljes, elegáns kupék kategóriája, erre utal legalábbis a Cadillac CTS kupéjának januári és a Renault Laguna Coupé októberi premierje. Végül a Lotus is készül nekünk egy puritán élményautóval, novemberben dobja ugyanis piacra 2+2 üléses vadiúj sportkocsiját.