A FUVOSZ és a NiT Hungary fellépése a MOL Nyrt. OMV általi felvásárlása ellen.

2008.07.09.

FUVOSZ.COM
A MOL és az OMV lehetséges fúziója elővetíti egy drasztikus áremelkedés lehetőségét, amellyel szemben a közúti árufuvarozás csak fuvardíjemeléssel lenne képes védekezni.

 

A FUVOSZ és a NiT Hungary is képviseltette magát az Európai Bizottság Versenypolitikai Főigazgatósága július 7-i, zárt ajtók mögötti meghallgatásán, ahol egy uniós versenyjogi vizsgálat keretében a MOL és az OMV képviselői fejthették ki a főigazgatóság előtt álláspontjukat a két vállalat esetleges fúziójáról.

A Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (FUVOSZ), és a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete - NiT Hungary mint magyarországi közúti közlekedési szolgáltatók reprezentatív érdekképviseleti szervezetei, az Európai Unió Hivatalos Lapjában megjelent figyelemfelhívás alapján 2008. február ban levélben küldték meg a tervezett fúzióval szembeni észrevételteiket az Európai Bizottság Versenypolitikai Főigazgatósága Fúziós Osztálya részére,. A levélben a MOL és az OMV tervezett fúziója elleni beavatkozásukat jelezték, és kérték a Bizottságot az összefonódás megtiltására.

A július 7-ei meghallgatáson - melyen a részvételre a versenybizottság a korábbi levelünk alapján biztosított lehetőséget - a két nagyvállalat egyesülése lehetséges hatásainak a magyarországi árufuvarozó és autóbuszos személyszállító vállalkozások szempontjai alapján is elemzésre kerültek.


A jelentős gázolaj-felhasználó fuvarozó, személyszállító vállalkozó tagságukat a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (FUVOSZ) részéről Peredi Péter főtitkár, a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete - NiT Hungary részéről Dittel Gábor ügyvezető főtitkár, képviselte.

A két szervezet közös prezentációját az időkorlátozásra tekintettel Peredi Péter mintegy 15 percben mutatta be. A közös álláspont legfontosabb mondanivalója az volt, hogy a hazai közúti fuvarozók egyenlőre békés eszközökkel, de a leghatározottabban tiltakoznak az OMV által kezdeményezett fúzió ellen.
Az érvek között elhangzott, hogy jelenlegi több beszállító és kereskedő hálózat is működik, így versenyhelyzet van az üzemanyag forgalmazás területén, amely a hazai fuvarozók számára képes biztosítani, hogy az eltérő árszíntű töltőállomások között választani lehessen, illetve egyedi kiskereskedelmi "listaáras" árkedvezményeket tudjanak érvényesíteni, a fuvarozás költségei között a legnagyobb tételt jelentő üzemanyag költség tekintetében.


A versenyhelyzetet kihasználva a szakmai érdekképviseletek meg tudták kötni azokat az együttműködési megállapodásokat, melyek bizonyos forgalmazóknál nagyfelhasználói flottakedvezményt biztosítanak a képviselt tagság részére. Ott azonban, ahol megszűnik a konkurencia, és egy forgalmazó kerül monopolhelyzetbe, a versenyhelyzet már nem generál kedvezményrendszereket, más szolgáltató hiányában a piaci egyeduralkodó - akár drasztikus emeléssel is - képes az árait kialakítani, anélkül hogy emiatt számottevő forgalomcsökkenéssel kellene számolnia. Megszűnik a hálózatbővítés folyamatos kényszere is, vetélytárs hiányában a forgalmazónak nem érdeke a beruházás, a kúthálózat fejlesztése, a kevésbé lefedett területeken történő megjelenés. Az ellátási érdektelenség kiszolgáltatott helyzetet teremt a végfelhasználók - köztük a közúti fuvarozó vállalkozások - számára, és negatív hatással van a versenyképességükre.


A két érdekképviselet közös prezentációja rámutatott a közelmúlt azon negatív tapasztalataira, melyek abból fakadtak, hogy egy adott szolgáltató egy adott területen a teljes piaci részesedést megszerezte. Példaként megemlítésre került az étolaj-privatizáció, mely mintegy 50%-os áremelkedést generált igen rövid idő alatt.


A MOL és az OMV lehetséges fúziója elővetíti egy drasztikus áremelkedés lehetőségét, amellyel szemben a közúti árufuvarozás csak fuvardíjemeléssel lenne képes védekezni. Az pedig köztudott, hogy a hazai piaci viszonyok között amúgy is megoldhatatlannak tűnő fuvardíj emelés minden szállított termék árában megjelenik, ennek következtében csökken a szállított termékek és javak mennyisége, a szállítás teljesítménye. Ez a fenntartható fejlődés, a fuvareszközök és az infrastruktúra korszerűsítése ellen hatna.


Az ötórás meghallgatás fináléjában még a két magyar fuvarozói érdekképviselet az "utólsó szó jogán" elmondta: "A hazai vállalkozások versenyhelyzetét fenyegető egyszereplős rendszer - az itt hallottak után továbbra is, sőt még inkább - elfogadhatatlan, hiszen az OMV megnyugtató információt nem nyújtott. Kérjük a döntéshozókat, hogy ezt a fúziót ne támogassák."


2008.07.09. 07:51