A Zóna nem készül taxisháborúra

2010.11.25.

A Budapest Airport már meg is kötötte a szerződést a Főtaxival
A Főtaxival kötött szerződést a Budapest Airport Zrt. a repülőtéri taxifuvar-szervezésre, ezzel megerősítették a lapunkban már korábban közölt, s a taxisszakmában kész tényként kezelt információt. Továbbra is kérdéses azonban, hogy a Zóna levonul-e a drosztokról.

Elmaradt a repülőtéri taxitender hivatalos eredményhirdetése, tegnap már csak azt közölte a Budapest Airport, hogy ameghívásos pályázat értékelését követően megkötötte a szerződést a Főtaxi Zrt.-vel. A reptér közleménye olcsóbb árakat és minőségi szolgáltatást ígér december hatodika után, ám azt egyelőre nem közölték, mennyiért is fuvarozzák a légi utasokat a kockás autók.

A Főtaxi vezetői alighanem nagyon el lehetnek foglalva a kalkulációkkal és azzal a kérdéssel, honnan teremtik elő az induláshoz szükséges 250, a reptér elvárásainak megfelelő fiatal és nagy autót, mert a tegnapi nap folyamán tárgyalásra hivatkozva nem tudtak válaszolni a kérdéseinkre. Például azokra, amelyek az árakat firtatták. Ha ugyanis valaki ma átböngészi a jelenlegi szolgáltató, a Zóna Taxi, valamint a Főtaxi transzferárait, akkor arra figyelhet fel, hogy egyes területeken a Zóna tarifái olcsóbbak. Igaz, más zónákban épp a Főtaxi kínál olcsóbb transzfert.

A Főtaxi több mint nyolcszáz autót üzemeltet, ezzel a több mint tucatnyi fuvarszervezőt felvonultató, s torz fővárosi piacon a top 3-ban sorakoznak, hozzájuk fogható méretű szereplő csak a pályázaton szintén induló City Taxi és az arra meg sem hívott Tele5–Rádió egyesülés. Kritikusai ugyanakkor azt vetik a cég szemére, hogy autóparkja maximum átlagosnak nevezhető, s kevés benne az olyan kocsi, amely megfelel a reptér feltételeinek. A Főtaxi sofőrjei többségükben vállalkozók. A cégbírósági adatok szerint a Főtaxi részvényeseinek adatai nem nyilvánosak. A cégtörténetből azonban kiderül, hogy a cégnek hosszabb ideig formálisan is tulajdonosa volt a Vegyépszer, s a városi legendák szerint ma is ez a cég, valamint Nagy Elek vállalkozó áll a cég mögött.

A Főtaxi vezetőit arról is kérdeztük, igaz-e értesülésünk, miszerint a reptéren is dolgozni kívánó söfőrjeiktől a normál tagdíjnál jóval magasabb összeget, mintegy kétszázezer forintot kíván kérni a cég. Ez pedig nem lényegtelen: a reptérről alighanem kiszoruló Zóna résztulajdonosa szerint képtelenség ennyi pénzt kigazdálkodni.

Veres István egyébként hangsúlyozza: szerinte a reptér eljárása jogsértő, s nem fognak levonulni a drosztokról, hiszen megtámadták a reptér felmondását és ők vannak birtokon belül. Más a helyzet, ha bíróság kötelezi őket erre, de egyelőre ilyen döntés nincs. A vállalkozó ugyanakkor azt is elmondta: nem kíván belemenni a háborúba, s tévednek azok, akik bunyót, s harci állapotokat jósolnak a reptéren. Alighanem azonban már Veres is készül a reptér utáni időkre, hiszen a Zóna drosztjain már ma is látni Green Taxi feliratú autókat. A zöldtaxit a Porsche Hungaria és a Green City Future Zrt. szervezi, s kedden mutatkozik be a nagy nyilvánosság előtt. Az, hogy a Green Taxi autói gondtalanul állhatnak a Zóna reptéri drosztjain, azt a feltételezést erősíti, hogy komoly kapcsolat van a két vállalkozás között.

A BA Zrt. mindenesetre a közleményében is határozottan leszögezi: a tender lebonyolításával megbízott White & Case jogi iroda nyilatkozata szerint a lebonyolítás tisztaságához kétség sem férhet, jogi véleményük megerősíti, hogy a tender minden lépésénél szigorúan a törvények és a kiírás szabályai szerint járt el a Budapest Airport.

A kiválasztásról csak annyit írnak, hogy a jelenleginél kedvezőbb tarifák mellett a szolgáltatás minősége, a megbízható, stabil háttér és a korrekt üzleti magatartás volt a fontos – utóbbi nyilván arra utal, hogy vita nélkül kifi zetik a szerződésben szereplő díjakat.

Meglepetések helyett, hirdeti a Főtaxi szlogenje, ám nem kizárt, hogy a meglepetésekkel mégiscsak szembesülniük kell. Ilyen lehet a fővárosi vezetés új taxikoncepciója, amely nyilván kiterjed majd a reptéri drosztokra is. Jelenleg erről csak anynyit lehet tudni, hogy a városvezetés egységes kinézetű autókban gondolkodik. A részleteket firtató kérdéseinkre eddig sem a Főpolgármesteri Hivatal, sem a BKK nem reagált, hanem türelmet kértek. Elvileg azonban elképzelhető, hogy 2011 májusa után a főváros saját hatáskörbe vonja a reptéri drosztok kezelését, erre az időszakra ugyanis csak opciós lehetősége van a Budapest Airport Zrt.-nek. Jost Lammers vezérigazgató tegnap kérdésünkre azt válaszolta, hogy az árbevételük kevesebb mint egy százalékát teszi ki a taxicégektől beszedett pénz.