2010.10.20.
Költői kérdés?
Budapesten legalább 150 forintot kell fizetnünk egy kilométernyi taxizásért, ami egyes szakmai vélemények szerint irreálisan alacsony ár, és az önköltséget sem fedezi. Szomszédaink közül mégis csak Horvátországból és Ausztriából nézve számít igazán olcsónak a tarifa - taxikörkép itthonról és a világból.
A Privátbankár.hu kilenc budapesti taxitársaság árait vizsgálta meg, ez alapján kijelenthető, hogy utcai leintés esetén alig van különbség az árak között: 230 vagy 240 forintba kerül egy kilométer, a kilenc cég árainak átlaga pedig 238 forintra jön ki.
Más azonban a helyzet telefonos rendelés esetén. Ekkor már sokkal nagyobb a különbség a két szélsőérték között, a Taxi Plus 150, a City Taxi pedig 240 forintot kér el kilométerenként. Az átlag ez esetben 212 forint.
Az úgynevezett alapdíjban ugyanakkor nincs különbség, minden autó órája 300 forintról indul Budapesten. Várakozásért 37-60 forintot kell fizetnünk percenként, ebben is a Taxi Plus a legolcsóbb, a legdrágább díjat viszont egyszerre több társaság is kínálja.
Bécsben ezzel szemben 2,5 euróról (687 forintról) kezd ketyegni a taxióra, kilométerenként pedig 1,2 eurót, 330 forintnak megfelelő összeget kell megfizetnünk. A borravalót elvárják, de általában elég a legközelebbi egész euróig felkerekíteni.
Horvátországban igyekeznek megkönnyíteni a turisták dolgát: egy kilométernyi utazás mindig 1 eurónak megfelelő kunába kerül a fővárosban, vagyis 275 forint körüli összegbe. Az alapdíjért nyugat-európai színvonalú árat, mintegy 720 forintnak megfelelő kunát kérnek el.
Ljubljanában fele ennyiért is foghatunk taxit, a kilométerenkénti egy eurós tarifa itt kifejezetten magasnak számít. Elvileg nem éri el a kilométerenkénti egy eurót a viteldíj összege Pozsonyban sem, általában 60-80 centnek megfelelő összeget kérnek a sofőrök, hacsak nem éppen egy szélhámost fogunk ki, amire itt nagyon vigyázni kell – hívja fel a figyelmet több utazási portál is.
Romániában és Ukrajnában pedig magyar szemszögből nézve nevetséges árakért taxizhatunk, sokszor száz forintnak megfelelő összeget sem kérnek egy kilométerért, de az is igen gyakori, hogy a sofőr előre megegyezik a potenciális utassal egy fix árban.
Belgrádban 119 dinár az alapdíj, ami nagyjából 300 forintnak felel meg, vagyis hasonló a budapesti árakhoz. A kilométerdíj 113 és 226 forintnak megfelelő összeg között mozog. Itt is nagy gondot jelent viszont a sok "hiéna" jelenléte, amelyek nehezen megkülönböztethetők a hivatalosan regisztrált kocsiktól, viszont jóval drágábban dolgoznak.
Ebben is London a legdrágább
Londonban nagyjából 4,6-8,6 fontba kerül egy mérföldnyi (1,6 kilométer) út napszaktól függően, vagyis kiugróan magas, 875-1600 forintnak megfelelő összegért tehetünk meg egy kilométert. A brit fővárosban azonban minél többet utazunk, annál kedvezőbb az ár. Hat mérföldet például 17-34 fontért tehetünk meg, ami jóval olcsóbb, mintha az egymérföldes árnak a hatszorosát vennénk. Az alapdíj minden esetben 2,2 font, vagyis mintegy 680 forint. Párizsban 0,91-1,4 euróba kerül egy kilométer, ami 250-384 forintnak felel meg. Az alapdíj 2,2 euró, vagyis 600 forint. Berlinben 3 euróról, vagyis több mint 800 forintról indulnak az órák, utána 430 forintnyi összeget kell fizetnünk kilométerenként, hét kilométer felett pedig 329-nyit. A német fővárosban szokás 5-10 százalék borravalót is adni a sofőrnek.
A sárga taxik fővárosa
Ha New York közlekedése kerül szóba, sokaknak ugorhat be először a Manhattan utcáin hömpölygő sárga taxifolyam. Az USA keleti partján terpeszkedő nagyvárosban európai szemmel nézve furcsán számláznak a taxik, egyötöd mérföldekben mérik ugyanis a megtett utat, ami négy háztömbnyi távolságnak felel meg a metropoliszban. Egy ekkora útért negyven centet, vagyis mintegy 78 forintot kell fizetni. Ez azt jelenti, hogy egy kilométert nagyjából 243 forintnak megfelelő összegért utazhatunk, ami az ottani bérekhez képest igen olcsó. Ehhez hozzáadódik még a 2,5 dolláros (487 forintos) alapdíj, egy ötvencentes állami adó, valamint délután négy és este nyolc között egy egydolláros, este nyolc és reggel hat között pedig egy féldolláros csúcsforgalmi illetve éjszakai felár. Minden perc várakozásért 40 centet kell fizetnünk, s nekünk kell állni az esetleges út- vagy belépő díjakat is.
Ötezer dolláros taxi
Érdekesség, hogy a világ eddigi legdrágább taxiszolgáltatását nem valamelyik fényűző nagyvárosban kell keresnünk. A BBC szerint a legköltségesebb viteldíjat 2004-ben fizették ki Bagdadban, ahol a repülőtérről a városközpontba vezető mintegy 24 kilométeres útszakaszt ötezer dollárnál is nagyobb összegért, vagyis nagyjából – mai árfolyamon számolva – egymillió forintért tehettük meg. Ez persze nem hagyományos fuvardíjat jelent, sokkal inkább a nyugati utazók biztonságának szavatolása került ennyibe. Az árba nemcsak egy kétautós, 160-170 kilométeres óránkénti sebességgel száguldó konvoj számított bele, hanem egy négyfős, állig felfegyverzett, leszerelt katonákból álló testőrgárda is.