Soha nem látott csalássorozat New Yorkban

2010.03.14.

The New York Times (nytimes.com)
Rendszeresen becsapta ügyfeleit a New York-i taxisok jelentős hányada az elmúlt két évben – írja a New York Times. A sofőrök becslések szerint összesen mintegy 8 millió dollárral károsították meg az utasokat. A csalásra a város Taxi- és Limuzinügyi Bizottsága derített fényt.

A hatóság szerint a vétkes taxisok magasabb díjszabásra állították a taxiórát olyan esetekben is, amikor ez nem lett volna indokolt – a nagyjából negyven százalékkal drágább kategória akkor lép életbe, ha a cél a város közigazgatási határán kívülre esik. A Bizottság szerint a csalás legalább 1,8 millió fuvart érint, az utas pedig minden esetben 4-5 dollárral többet fizetett – így jön ki a körülbelül 8 milliós összesített kár.

A Bizottság egy lakossági bejelentés alapján kezdett el vizsgálódni, a kibontakozó nyomozás pedig megállapította, egy brooklyni taxis, Wasim Khalid Cheema 574 alkalommal vetette be a trükköt – egyetlen hónap alatt. A felügyeleti szerv ezután az összes társaság hasonló adatait bekérte. Ezek alapján tárult fel a csalás valódi mérete: New York körülbelül 48 ezer taxisából 36 ezer alkalmazta már a módszert, ebből 3 ezer pedig rendszeresen, azaz több mint száz alkalommal a vizsgált 24 hónapos időtartam alatt. Ez valószínűleg a taxi-ipar valaha feltárt legnagyobb botránya.

A Bizottság is elszörnyedve vette tudomásul az eredményt. „Soha nem láttunk még ilyen átfogó csalást – mondja Matthew W. Daus, a szerv elnöke. – Rendkívül nyomasztóak az adatok”. Az ügyben már a városi nyomozóhatóság vizsgálódik, és maga Bloomberg polgármester is komoly büntetéseket helyezett kilátásba.

A taxisok ugyanakkor azt állítják, nem egyértelmű, hogy csalásról van szó. „Nyilvánvalóan a taxiórák széleskörű meghibásodása okozhatta a problémát. – mondja Bhairavi Desai, a New York-i Taxis-szövetség elnöke. – „Egyszerűen nem tudom elképzelni, hogy majdnem minden sofőr benne lett volna a dologban”.

A NYTimes által megkérdezett taxisok is hasonló véleményt hangoztattak, és hozzátették, az órák apró gombjait egyébként is nehéz eltalálni vezetés közben, mikor annyi dologra kell amúgy is figyelni. A Bizottság azt javasolja a vállalatoknak, cseréljék le óráikat olyanokra, melyek egyértelműen, hangosan közlik a betáplált tarifát, a távlati cél pedig egy olyan rendszer megvalósítása, amelyben nem a vezető határozza meg manuálisan a díjszabást, hanem a kocsiba épített GPS-készülék.