Egy kezdő taxis élményei

2005.11.22.

Ebből nem lehet kiszállni
Berzeviczy Pétert az egyik benzinkútról ismerem, sokszor vásároltam nála. Meglepetten hallottam, taxis lesz belőle. A szigorú tanfolyamot - ami ahhoz kell, hogy taxis legyen -, két hét alatt letette, majd kijött közénk taxizni. Akkor megkértem őt, hogy egy kis idő elteltével meséljen tapasztalatairól.

- Kezdjük akkor el Péter. Van beceneved?
- Igen van, Bubit voltam világ életemben. 13 éves korom óta, vezetéknevemből adódóan..

- Valaki taxizott már a családból?
- Igen, anyukám már 15 éve taxis a Tele5-nél.

- Akkor tőle kaptad az ihletet, hogy erre a pályára lépj?
- Igen, anyu mondta, hogy próbáljam meg, itt mégiscsak saját pénzem van. És megy.

- Megy?
- Megy. Ha most azt szeretnéd hallani, hogy rossz a taxizás, akkor nem én vagyok a megfelelő alany erre.

- Majdnem 2 hónapja taxizol. Mi a véleményed a taxizásról?
- Nekem nagyon tetszik. Utasilag is, emberileg is, minőségileg is tök jó.

- Akkor ez egy jó szakma szerinted?
- Igen szerintem az, egyelőre, de várjál, azért megvannak a hátulütők, de egyelőre jónak tűnik.

- Mit tartasz hátulütőnek?
- A Teleki teret.

- Azt miért?
- Hát mert a VIII. kerület bizonyos részeire, már így 2 hónap után se szívesen teszem be a lábamat. Mert vagy nem fizet, vagy részeg, vagy félnem kell, vagy kirángatnak, vagy valami. Nem tetszik, nem szeretem. Akkor hátulütő, mit mondjak? Egyelőre ennyi, amit akartam.

- Milyen atrocitásod volt a VIII. kerületben, hogy nem szívesen vállalsz oda fuvart?
- Megintettek a Teréz krt.-n. Teréz körútról bevittek a Teleki térre és ott már vissza kellett hajtanom Blaha Lujza térre, hogy kitegyék az autóból az embert. Ez volt a 2. munkanapom.

- 2. napodon?
- Aha. És mindezért hamis húszezressel akart fizetni, amit én nem fogadtam el. Mondtam ez a cég ajándéka most már így. Ez volt a második. Az első kanyarom a Kassák 78-ból mentünk az Intercontinentalba.

- Tudtad, hogy hol az Intercontinental?
- Halvány gőzöm sem volt.

- Hogy oldottad meg?
- Megkérdeztem az utast, de ő se tudta. Ezért felhívtam az anyukámat, és ő elmagyarázta, hogy melyik utca, hogy menjek oda.

- Látom, vettél GPS-t.
- Így van, életmentő.

- Sokat segít akkor ezek szerint?
- Hmm. Hogy mondjam, e nélkül már nem taxiznék. Amelyik utas eddig megkérdezte, én mindenkinek azt mondom, hogy ezzel taxis vagyok, e nélkül T.

- T?
- T, tanuló.

- Ezek szerint sűrűn használod.
- Így van, tehát ezzel fel tudok venni címet. Miként is magyarázzam neked? Taxinál 5-10-15 perces feldobások vannak, ha 5 perccel nem is, éjszaka hajnali 1-kor a Bosnyák térről 10 perccel bármire rányomok a XIV. kerületbe. Lent a rakparton 5-tel bármire rányomok a belvárosba.

- Tehát kerületre nyomsz, nem utcára.
- Így van.

- Mert ez házhoz visz?
- Így van. Tehát kerületen belül, ha belváros, ha tudom is hogy az nagyjából a másik felére esik, akkor lehet hogy nem 5-tel nyomok, hanem 10-zel, de vakon rányomok.

- Hogy érintett téged ez az első incidens, ami megtörtént veled?
- A nem fizetős?

- Igen.
- Túlfutottam rajta, 10 kellemes mellett egy ilyen idióta belefér.

- Kollégák segítettek ott a Blahánál?
- Hát igen, fogtam és teljesen szabálytalanul ráfordultam a Blahára két Budás mögé beálltam, és mondtam, hogy szedjétek ki, de addigra ki is szállt az autóból. Úgy volt, hogy elvittek a Telekire, az egyik kiszállt és a másik közölte, hogy Gyál. Mondtam, hogy velem te már nem mész el sehova. Beálltam ide, ajánlottam neki, hogy próbáljon meg átszállni, kiszállt az autóból, és utána már senki nem vitte tovább. Ennyi, tehát kiszállt magától.

- Ez az egy incidensed volt a VIII. kerülettel?
- Ez.

- De egyből úgy is vagy vele, hogy nem kéred, köszönöd?
- Nem, de a kollégák is szóltak, hogy az Illés utca, Nap utca környékére nem biztos, hogy be kell menni autóval. Tehát ha arra címet kapok, akkor óvatosan és zárt ajtókkal megyek végig.

- Zárt ajtókon mit értesz?
- Lezárom a központi záramat.

- Amikor bent van az utas?
- Nem-nem, amikor nincs utasom, amikor címre megyek

- Megnézed, hogy milyen az utas?
- Így van, megnézem, hogy milyen az utas, ha szimpatikus és nem izé, akkor felveszem, ha nem akkor beszólok urh-n, hogy eljöttem.

- Olyan igazán kellemes élményed van már?
- Csak az van, mindenki kedves, mindenki segít, mindenki aranyos. Van egy két megkötés, az etika, meg az időmérő, de hát ez egy másik dolog. Utas szempontból eddig rosszat nem tudok mondani. Volt, aki elaludt az autóban, volt aki inhalált, voltak már belőve, volt már részeg, volt már minden, de aranyosak.

- Lányokkal hogy állsz?
- Köszönöm, szeretem őket.

- Hogy állnak a taxisokhoz szerinted a lányok?
- Őszinte leszek, 10 lépés távolságot tartok, tehát volt hi-hi-ha-ha.

- Mit értesz hi-hi-ha-ha-n?
- Röhögcsélős, vigyorgós, akkor 10 lépés, nekem az nem hiányzik, hogy utána 2 nap múlva azt kapjam etikán, hogy kikezdtem az utassal stb., nem kérek belőle. Más az, ha elkéri a telefonszámomat, természetesen megadom, ha civilben keres, természetesen igen, autóban így fuvar közben nem.

- Tehát tartod még magad ehhez?
- Hát aztán majd meglátjuk. Persze, ha beülős az megint más, vagy ha akármilyen szituáció adódik, akkor persze, de kezdeményezni nem kezdeményezek. Ha ő kezdeményez, akkor hajlok rá, mert én szingli vagyok, tehát megtehetem.



 

-Mennyit dolgozol naponta, most már majdnem 2 hónapja vagy taxis, kezd beállni a munkarended?
- Az első hónap az úgy nézett ki, hogy 6 X 8400-et kellett leadnom. Az első 6 napban elcsúsztam, a hetediken behoztam, ugye mert akkor nem volt leadóm, teljesen szépen csináltam. Utána mellém akartak tenni egy állandó spant, de akkor mondtam, hogy köszönöm, de ezt nem vállalnám, így viszont már 29 X 10 a leadóm, tehát most már non stop kint vagyok.

- 29 X 10000 a leadód?
- Így van.

- Akkor nálad az autó non stop?
- Így van.

- Nem sok?
- De. A saját autómat, Skoda Otaviát, állítólag jövő héten már szállítják.

- Szóval akkor kiugrasz ebből a darálógépből?
- Így van, bár az se lesz sokkal jobb, mert akár hogy is vacakolok vele, így ez 290 ezer, úgy meg az lesz 180-190 ezer. Tehát egy 100-sal vagyok beljebb, amire ugye nincs javítási költség, tehát 3 hónapig ugyanúgy félre kell tennem, ugyanazt a pénzt, amit itt megtakarítok.

- Mennyi idős autó?
- Vadonatúj 0-ás

- Banki hitel?
- Nem akarok reklámozni, Dunakanyar.

- Ezek szerint hosszútávra tervezed a taxizást?
- Persze, ebből nem lehet kiszállni, ezt már most érzem. Tehát amikor egy péntek, szombat, vasárnap hazaadok 50000 ft-ot, az megfizethetetlen. Csüt-péntek-szombat.

- 3 nap alatt?
- Így van, és utána vasárnap nem jövök ki, mert a szombati pénzből bírom, hétfőn kijövök bohóckodni, kedden kezdődik újból.

- Magában a taxizás működésében látsz-e valamit, ami nem jó? Mi a véleményed mondjuk az időmérőkről? Kellenek, nem kellenek?
- Beszélgetés témája volt már köztünk is, sok esetben kell. Mindenképpen kell, ma is tapasztaltam, hogy kell, tehát azt szemétségnek tartom, ha valaki úgy nyom rá 5 perccel a címre, hogy a város másik felén van és áll a város. Tehát ne csinálja, és tőlem meg ne vegye el a címet, mert nehezen tudok rányomni még 10 perccel is, mert bent vagyok a Kálvin téren és nincs térerőm, tehát nincs jelem. Ezt így nem tartom fairnek, vagyis kell, viszont ezzel szemben a működéssel kapcsolatban nagyon komolyan rágok az olyan emberekre, akik viszik cégen belül a fuvarokat.

- Az utaslenyúlásra gondolsz?
- Így van, és ez engem az elmúlt 2 hónap alatt vagy kétszer kihozott a sodromból. Tehát nagyon nem szeretem azt, amikor 5 perces címet veszek fel, odaérek 2.5 perc alatt és nincs ott az utasom.

- Úgy érted, hogy a hasonló céges taxis elvitte az utasodat?
- Így van, és amikor rá van kérdezve telefonon, akkor egy hasonló kinézetű autóba ült be. Tehát ha egy más cég elviszi, arra azt mondom, hogy az előfordul, mert nem tudja. De hallottam olyanról is, hogy valakinek szuper urh-ja van és szándékosan csinálja, de remélem, hogy ez a kevesebb. Ettől hányingert kapok, ezen mindenképpen változtatnék, az időmérő az kell. Az etika az egy más kérdés.

- Arról mi a véleményed?
- Én nem így csinálnám, nem ezen a néven csinálnám és nem ilyen felfogással. Az etika az egy nagyon tág fogalom szerintem, de ez így működik, ezt kell megszokni, így kell csinálni, kész passz.

- Mi az, amin változtatnál? Hozzáállás, vagy mit hiányolsz benne?
- Az egész szisztéma nem tetszik, tehát az a baj, hogy az etikai fogalom az minden áldott etikai gyűlésen változik. Egyik nap erre adják ki a címeket, másik nap arra, az etikás mondja meg, hogy így öltözzek, úgy öltözzek stb. ez így nem működik, döntsük el, hogy mennyivel mehetek címre, hogy mehetek címre, mit csináljak, hogy csináljak. Tehát például azért ne legyek félreállítva, mert átlépek egy záróvonalat. Én ezt nem tartom etikátlan címre érkezésnek. Nem etikátlan 100-al végigmenni a belvároson, miért etikátlan? Mindenki 100-al megy, senki nem tartja a határokat. Tehát ez miatt ne legyek letiltva hetekig.

- Ez nálatok így működik?
- Nem, ezt csak így hallomásból mondom. Nálam egyszer volt ilyen, de az viszont jogos volt, kielőztem itt a záróvonalon és betoltam a többiek elé, az annyira nem volt szép mutatvány.

- Ezért te kaptál valamit?
- Rámszóltak, de ennyi. Nem, semmi, félre ne érts, csak hogy ezt hanyagoljam.

- Ja értem, magának a cégnek a renoméját ne rontsd a forgalomban előadott viselkedéseddel.
- Egyetértek vele, ezt is hangoztatom. Ez jogos volt, mert ott álltak ketten én meg elég csúnyán rájuk előztem. Ja a másik, egerészés, nem előzöm ki a másik szabadjelzős autót.

- De ha nem saját céges?
- Nem-nem.

- Idegen cégest sem?
- Így van. Ez egy általános etikai kérdés, tehát engem az anyu indított el a pályámon, sok ilyen alap dolgot elmondott. Droszton hátraállok, ha nem címet vettem fel, nem sietek, akkor nem előzök meg egy másik szabadjelzős taxist, még akkor se, ha hiéna vagy valami más, nem előzök rá, ő van elől ő viszi el az elsőt, következő az enyém lesz. Ezek ilyen alapvető íratlan szabályok, amiket be kell tartani.


- Utasokkal, hogy megy a kommunikálás?
- Változó, nagyon változó, millió fajta ember van, kereskedelemben nőttem fel, ezt gondolom vágod, eddig mindent megoldottam. Ideges ember dugóban, az nagyon kellemetlen. Ennyi, tudni kell kezelni, konfliktusom még egy se volt. Volt olyan, hogy elkavartam utassal - amikor még nem volt meg a GPS-em-, fogtam megállítottam az órát, megmondtam, hogy nagyon rossz irányba mentem, visszamennék a címre és induljunk elölről. Mondta, hogy jó semmi gond, most kezdtem, visszaálltam az alapra és elindultam az ellentétes irányba. Óra újraindul és kész pont.

- Úgy látod, hogy azért az utasok segítik a taxisokat?
- Persze főleg a kezdő taxisokat. Hozzáállás kérdése, kinyitsz egy taxi ajtót, millió-egy látvány fogadhat, lehet büdös, izzadságszag, kosz stb. Ha tiszta vagy, ápolt vagy, kulturáltan mosolygós, akkor az utas így fog hozzád állni egész úton. Ha bunkó vagy és tudatod, hogy te vagy a taxis, és különben is ki vagy te, akkor úgy fog hozzád állni.

- Mi a véleményed a taxisokról?
- Állatfajta. Taxis és taxis között is millió különbség van.

- Két oldalról is ismered a taxisokat, ismered a benzinkutas pályafutásodból és ismered most már belülről is. Mi a különbség?
- Belülről még annyira nem, ebből még nagyon sok mindent kellene tanulnom, a Taxi4-eseket ismerem. Két fajta taxis van. Van ez a non stop kint lévő alkalmazott taxis, neki folyamatosan kint kell lenni, csinálnia kell, ezt meg kell érteni. Ő nem fog beülni kávézni 12 órát, ő kint lesz , utána hazamegy alszik és jön ki újra. Van a másik a vállalkozó csapat, az már ugye többrétegű. Aki teljesen magán saját autóval, bérelt autóval, részletes autóval stb. különböző tarifákkal. Ezt ugye mindenki vágja. Mindegyik más világ. Barátnak, havernak mindegyik jó, munkatársnak feleannyira. Nem tudok rá mit mondani. Akivel így beszéltem, akivel összehaverkodtam, mindenki aranyos, mindenki kedves, mindenki segít nekem is, hogy jaj így csináld, ide álljál, úgy csináld. Mindegyik más világ.


 


-Mi a véleményed a taxisok összetartásáról?
- Nincs. 100 forintért kikaparja az egyik a másik szemét. Bármelyik. Ez bárkire igaz, 800 forintos fuvart miatt két percig szidni fogja a másikat, ha mit tudom én egymás mögött álltak. Ugyanazon a címen egyikhez beült egy Békásmegyer, másikhoz beült egy Szép utcai. Akkor utána anyázni fog.

- Hogy tudod elfogadni, hogy taxis vagy, főleg ha ezt rád is mérik?
- Én röhögök rajta és élvezem, most még ebben a stádiumban vagyok, én élvezem. Amíg reggel úgy megyek haza, hogy tömött a zsebem, addig azt mond, amit akar. Nyugodtan fekszem le, nem vágom át az utast, mindenki boldog, mindenki happy. Itt töltöm a fél napokat, beszélgetek, elvagyok, megfizethetetlen, ezek után engem ki hogy szid, meg hogy taxizik, taxisozik le, az ő baja.

- Te jobban szeretsz címre nyomkodni, mint valahol dekkolni és várakozni a droszton?
- Nem, én drosztpárti vagyok.

- Drosztpárti vagy de urh-ról? Mi a munkamódszered?
- Éjszaka nyomkodás van, nappal dugóban, sokkal nyugodtabb és intenzívebb a munka a drosztról.

- A taxi4-nél mennyi droszt van, hogy van feldrosztozva a város?
- Nem akarok hazudni, 6 vagy 7 drosztunk van.

- Akkor te lényegében örülsz a drosztnak?
- Nappal beállok mindenképp és megmondom miért. Elég nagy területeket befognak a taxidroszttal, akkor ott nincs időmegkötésem, oda tudok érni bárhogy nyugodtan, ha dugóba kerültem , meg fogják kérdezni, hogy mennyi idő még, bemondom és ennyi. Viszont ha nem droszton állok nappal, képes vagyok a belvárosban két utcát 15 perccel megtenni. Tehát nem tudok rányomni 5-10-15 perccel, valamelyik menősebb kollegám rányom és innentől bukta. Ő sem fog odaérni, szinte biztos, mert ugyanabban a dugóban áll mint én, de rányom, ezáltal én viszont elestem a pénzemtől.

- Mindenki pályafutásában előfordul, hogy megcsúszik a címről, gondolom veled is előfordult már. Hogy éled ezt meg?
- Nem csúsztam még meg címről, de az utolsó percet azt már nagyon megnyomom, görcsös. A Dráva spicről tudom, hogy ez a kerület azon a része, akkor bevállalom még öttel is, még nappal is, de ha esetleg előttem van egy kukás autó, tudom, hogy ki tudom kerülni és oda fogok érni, de onnantól stressz és görcs és minden bajom van. De muszáj rányomni, mert ha nem, akkor nem a tied a cím. 10 percen belül aztán már 15-en csapnak össze.

- Mit tartasz a legnehezebbnek a taxizásban?
- A címreérkezést, mindenképpen a címfelvételt. Ha már ott vagy a címen, onnantól már az utas segít. Utána már nincs félnivalód. Ha elkavarsz, tudsz módosítani, ha úgy állsz az utashoz, ő segíteni fog. Külföldivel kicsit bajban vagy, de akkor is megmondod, hogy moment please és megnézed térképen. Ott már nem vagy időhöz kötve. Az az intervallum az idegesítő, amíg rányomsz a címre, megkapod és onnantól a megérkezés pillanatáig.

- Észrevetted-e már esetleg a forgalomba - most hogy taxiban ülsz -, más a megítélésed, vagy segítenek, vagy inkább gátolnak a közlekedésben?
- Iszonyúan változik a vezetési stílusom, kezdek szemtelenedni, de szükségem van rá. Van némi ellenszenv főleg az ilyen kamionosok, buszsofőrök és taxisok között, ez érezhető, ez már vagy háromszor előfordult, hogy a kamion rámhúzta magát, holott teljesen jogtalan, de ne menjek a buszsávba, mert mit képzelek én, hogy ő nem mehet. Ilyen volt, fenntartások vannak, de ezzel szemben én betolom az autót. Szemtelen módon, eddig én eddig engedékeny voltam, de amikor el kell indulnom címre és látom, hogy mindegyik csak azon van, hogy én sehova, be fogom húzni az autót, és innentől kezdve szemét taxis vagyok. De állok elébe.

- Mi volt régen ezekről a taxisokról a véleményed?
- Nem tudok nyilatkozni, mert édesanyám taxis, tehát én nem szidtam őket.

- Mióta van jogosítványod?
- 96 vége.

- Télen mennyit vezettél?
- Folyamatosan vezettem a jogsival. Piacoztam, hosszútávra is.

- Úgy érzed akkor a tél nem fog meglepni?
- De, a II. kerület, kifejezetten meg fog lepni. Most veszek egy új autót, és nagyon félek tőle, hogy a tél tönkre is fogja vágni az első szériámat. Ami még eszembe jutott az az, hogy most nem tudom, hogy nekem van-e ilyen hatalmas szerencsém, tehát én ezt csinálom 1.5 hónapja, nagyon minimális városismerettel, és egész jól élek belőle, nekem így az első hónapban is szépen meg volt a pénzem.

- Mennyi maradt abból neked meg tisztán? Kiszámoltad már, hogyha levonod a benzint, levonod a leadót, akkor mennyi marad?
- Én albérletben lakok, mindent ki tudtam belőle fizetni és nem maradt semmim. Viszont kúton kajálok, hot dogot eszek, gyrost eszek, étteremben eszek. Ja meg, hogy a taxizás egy egész más életvitel. Amíg én itt a benzinkúton sírtam, hogy jaj 1000 Ft-ot költök naponta, meg jaj mit egyek, itt kimegy a kezemből 2-3 ezer forint és észre sem veszem. Naponta 2 liter cola, üdítő, hot dogot eszem, gyrost eszem, ide megyünk kávézunk, és egyszerűen hihetetlen módon folyik ki a kezemből a pénz, és nem érdekel, és így is marad. Ezzel szemben viszont hozzá kell tennem, hogy a kollegával - akivel beszéltem-, meg ugye én is akikkel együtt végeztem a tanfolyamot, közülünk 30 emberből 4-en taxizunk, mindenki más visszament a saját szakmájába. Lehet, hogy csak nekem van mákom, vagy érzékem, vagy nem tudom, én jól elvagyok.

- Ők is ennél a cégnél kezdtek?
- Akivel beszéltem ő is taxi4-es, van egy másik srác, ő a Budapestnél dolgozik.

- Mit szólsz ahhoz, hogy azt mondják, a taxis az mindenkit becsap, külföldiekkel más tarifát alkalmaznak, hogy ezek a rémhírek terjednek a városban, te ebből mit tapasztalsz?
- Nem reagálok jó?

- Mi van akkor, amikor az utas megállít, megint, és megegyezni akar veled?
- Hatalmas vitákat lehet elkerülni, ha bekapcsoljuk az órát. Mert ez megfizethetetlen ismételten. Magadnak biztonság, nekem biztonság, mindenkinek az. Tehát ő se érezze azt, hogy én 2000-ért vittem el egy olyan fuvarra, ami elméletileg 1600 lett volna. Hagyja itt nekem zsebbe, ha neki 2000 Ft a kerek szám, nem érdekel. Ha viszont 2500 akkor ne vágjon át azzal, hogy egyezkedik.

- Akkor neked bejött ez az élet?
- Nekem tetszik, hogy mondjam, a szabadság az egy hatalmas olyan dolog, ami akár egy +50.000 Ft-ot megér, vagy akár egy -50.000 Ft-ot. Tehát az, hogy akárhogy is van ez a 290-es megkötésem, ugye az már csak néhány hétig van, amíg a sajátom ki nem jön, de akkor is ha 10-ig alszom és 10-től éjfélig görcsölöm össze a pénzemet, akkor 10-től éjfélig görcsöltem össze a pénzemet és nincs az, hogy a jövő héten be kell jönnöm dolgozni. Ha délben találkozni akarok a barátnőmmel és két órát vele lenni, akkor két órát vele leszek.


 


Van barátnőd?
- Most nincs. Addig megy ez isten igazából.

- Az élet rendje, hogy az embernek barátnője lesz, felesége - gyereke lesz, családot alapít. Anyukád 15 éve taxis-, ketten vagytok, gondolom tapasztaltad, hogy anyukádnak akadtak gondjai, hogy bírt téged eltartani? Te hogy érzed, hogyha lesz egy családod, lenne egy családod, akkor a taxizás milyen megélhetést biztosít?
- Ha a feleségem nem dolgozik, akkor szerintem ez így kevés. Elég lenne, ha maga ez a pénz nem lenne ennyi felé szétdobva, autórészlet, tagdíj, javítás, drosztpénz különböző ilyen nyavalyák, akkor egész jól lehetne belőle éldegélni. Ennyi megkötés mellett annyira nem. Tehát azt nem mondom, hogy egy egész családot el tudnék tartani ebből a keresetből. Szinglinek ez a Kánaán, tud dolgozni rendesen, de abban a pillanatban, hogy barátnőd van a munkaidőd is arányosan csökken, a kiadásod arányosan nő, Tehát amíg egyedül vagyok, kint vagyok napi 12-13 órát, át tudom dolgozni a péntek szombatot, ha barátnőm van, akkor pénteken vele kell lenni és mit tudom én el kell menni moziba, akármi. Nincs olyan barátnő, aki elviseli hosszútávon, hogy minden hétvégét egyedül tölt. Nappal is vele szeretnél lenni, este lefekvésnél is vele szeretnél lenni stb. stb, tehát a munkaidőd 12-ről 8-ra visszacsökken. A hétvégéid fogynak, a lovéd egyre kevesebb lesz, annál több a kiadásod.

- Szóval úgy látod, hogy szingliként jó ez a taxizás, családdal már egy instabil dolog?
- Így van, erre nem alkalmas, ez egyértelmű. Tehát, hogy ha családot akarsz, akkor át kell menni nappalos taxisnak, hétfőtől szombat délig dolgozni, napi 8-9-10-12 órába, de este a családdal kell lenni. Akkor viszont azt kell tudni, hogy nem fogsz tudni ennyit sem keresni.

 Megjegyzésünk

felhívom a figyelemet, hogy Péter a nevesitett jövedelmet elöző munkahelyén havi 164 munkaórával érte el. Taxisként saját elmondása szerint közel  ugyanazért a pénzért 240-270 órát dolgozik.

- A benzinkúton te mennyit kerestél, mennyi volt a kasszában a bevételed naponta?
- Kasszában a bevétel?

- Igen mert a brifkó is egy kassza.
- Na most én mennyit kerestem, vagy mennyi volt a kasszában?

- Hát mennyit tudtál kenyérre költeni? Az a te kereseted, amit akár kenyérre is költhetsz.
- Jaa így mindent egybevéve 140-150 között keresgettem.

- Mennyi kenyérre költhető pénzt keresel a taxinál?
- Szerintem nagyjából 200 körül. Matematikailag 150 - maximum 200. A keresetem, az egy ingadozó fogalom persze.

- Persze , és ezt meghatározza, hogy mennyit gurulsz rá, milyen szerencséd van a taxizásban, milyen fuvarok esnek be neked.
- Így van, így van.

- Mik az átlagos fuvarok? Inkább úgy mondanám, hogy mi a véleményed a tarifánkról?
- Nekem a 240-en az nagyon tetszene, és tetszik is mint utcai beülős. Az ilyen nagyon kényszeresen lealkudott tarifa, az már nekem se tetszik, de sajnos ez tartja el a taxiscéget - Buda - Tele5 - Rádió, mind tele van 2-es tarifás fuvarokkal.

- Azt hogy tudod megélni, amikor megégsz egy címen, amivel küzdöttél, ahova mentél - rohantál?
- Ma sikerült kétszer megégnem. Mára fel is adtam, 2000 forint minusszal zártam.

- Mennyi neked akkor naponta a rezsid? 14000?
- Most tankoltam 4000 forintért és 10 a leadóm. Kétszer égtem meg, kétszer futottam elég nagy távolságokat, visszajöttem, mert nem kellettem stb. Reptér, ugye az is egy eléggé minimalizált tarifa, tehát ott is az egyesnél már rég elfogyott az az összeg, amit bele kell ketyegtetnem.


- Mi a véleményed a transzferekről, jónak tartod ezt a reptéri transzferezést?
- A transzfer az egy olyan dolog szerintem, ami kell ahhoz, hogy utasokat szerezzünk, tehát egy utas szerzési valami. Az egy másik dolog, hogy tényleg kényszeresen lenyomott, a másik fele, hogy nagyon ki van használva. Személyes vélemény ismételten, hogy 3700 forintba szerintem nem fér bele, hogy az ember 20 percig álljon és táblázzon. Tehát 3700 forintért üljön be az utas a taxitáblánál, érjünk el a célunkig, viszontlátás. Segítek berakni a csomagot, kivenni a csomagot, mosolygok, de ne kelljen már 20 percet állni, megalázkodóan elvenni az utas csomagját, viszegetni, hogy most én vagyok a hű. Tényleg mindent az utasért, nagyon kedves, nagyon aranyos, de nem. Az amikor elviszem Újpestre és az Árpád híd lábánál azt mondja az úr, hogy 3700 és onnantól még megyek vele 8 km-t, ami alapvetően már egy 5000 fuvar lenne. Ne már , tehát az már nem egy 149-es km, hanem 120-ra sem jön ki.

- Mondtad ezt a várakozást, táblázást, utasnak a kiszolgálását, ez a várakozás érdekelne engem, mert ez nekem a vesszőparipám, én nagyon rosszul viselem, hogy felveszel 5 perccel címet, mindent elkövetsz, hogy odaérjél, majd az utas még negyed óra múlva sincsen.
- Én vitáznék veled.

- Semmi gond.
- Megint a saját cégünket mondom, ezt nagyon hangoztatom, etikán is hangoztattam, és bárkivel szembeszállok, tehát amíg mi megtehetjük azt, hogy bizonyos címre 20 perccel érünk oda, ugye ez megint csak a mi cégünk, mert nekünk van 50 autónk egy műszakban körülbelül, van olyan belvárosi cím, vagy olyan külterület ahova 20 perccel érünk oda. Ha az utas megteszi értünk azt, hogy 20 percet a télben, a fagyban ott megvár minket, azért, hogy velünk utazzon, igenis nekünk is kötelességünk néha 10 percet várni rá. Nagyon bunkó, szemét dolognak tartom azt, ha valaki 10 perc után indítja az órát. Ne indítsa be, telefonáljunk oda, vegye tudomásul, hogy ott van, és ha azt mondja 10 perc után, hogy igen majd érkezem, akkor indítjuk. De nem az, amikor felhívja a diszpécser, hogy 10-12 perc, mert mi felvettük időajánlattal, ott vagyunk 3 perc alatt, öt perc múlva meg, hogy hol az utasom.

 


 

-Nem lesz ezért konfliktus köztünk, majd megkérdezlek 10 év múlva is.
- Nem, nem, ha valaki kihasználja és folyamatosan váratós, tehát azt mondom, hogy felhívsz egy taxi társaságot, küldöm a taxit, megy a másik oldalra a telefon, rányomnak öttel, az utas még a vonalban, néhány percen belül ott vagyunk, viszonthallásra. Akkor igenis jöjjön le. Van, aki ezzel tényleg visszaél, tehát kihívja a taxit, aztán elmegy mosakodni, meg még utána kezd el zuhanyozni, ne. Tehát 10 perc után elengedünk egy telefont. A telefont, ha nem veszi fel, vagy valami, akkor ne álljál már ott 20 percen keresztül, ha megégtél. 10 perc után felveszi a telefont, azonnal jövök, utána indíthatok órát. De az, hogy odaérek és 5 perc után már nyomom, az meg szerintem etikátlan. Még egy kellemetlen élmény eszembe jutott. Reptér.

- Melyiken?
- Reptér I.

- Mennyire büntettek? 10.000?
- 5000, zebra előtt, mert a zebra után 2 sorban állnak a turist taxik, két sorban, ismétlem két sorban. Megállnak a tilosban, senkit nem érdekel, de ha a taxi4-es gépjármű a zebra előtt kinyitja az ajtót, mert az utas csapkodja a motorháztetőt, hogy hozzám jöttél, és ott áll mellettem a rendőr 5000-es csekkel a kezében.

- Rosszul érintett ezek szerint?
- Igen.

- Rendőrökkel ez az egy problémád volt?
- Nem, volt azóta egy gyorshajtásom is. Más nem volt.

- Olyan nem volt, hogy a rendőr kicsit másként kezelt?
- Volt egy ilyenem, tiszteletem a rendőr elvtársnak. A Roosevelt téren fordultam ki. Nem az Arany János utcán szoktam kijönni, hanem így egyenesen átvágni, délután 4 óra fele, félrehívott a rendőr és közölte, hogy a taxis és a rendőr jó viszonyának megőrzése érdekében, menjek tovább, de még egyszer meg ne lássanak.

- Szóval ez azért pozitívum?
- Persze, persze. Látta, hogy rohanok, állt a város, tehát elnézte.

- Mi a véleményed a reptéri helyzetről?
- Egy szóval huh, nem mondok rá semmit. Egy gusztustalan, nagyon rosszul megoldott, lepénzelt, nem mondok csúnyákat. Egy gusztustalan szar, ami ott folyik, de komolyan, egy elvetemült semmi. Pedig ezt azért, nem tudom, mi fog oda bekerülni a riportba, de azért azt hozzátenném, hogy az ország megítélése, ott kezdődik. Magyarországot az alapján fogják megítélni, ami onnan kijött, ha onnantól kezdve, hogy a reptérről az utas tizenvalahány ezer forintért jön be az Intercontinentalba, el fog menni Magyarországtól a kedve. Erről ennyit.

- Próbálkoztál olyan helyeken megállni, ahol utána közölték a kollégák, hogy rossz helyen parkolsz?
- Volt rá precedens igen. Mamut 2 előtt álltam meg egyszer, nem akartam utast vinni, csak a papírokat töltöttem ki, mert ugye nekem menetlevelem van. Hát odajöttek, hogyha tapasztalt vagyok, akkor merész ne legyek. Takarodjak onnan. Ezzel én el is tűntem. Ez különböző helyeken előfordul, van ahol meg tudom védeni az érdekeimet, van ahol nem. Hát a Mamut előtt nem éreztem, hogy ezt meg kell tennem. Ugyanígy érzem a reptéren is. Bent vagyunk a nagy parkolóban, és nagyon nem tetszik ott ez az embereknek, mert eddig az csak a turist taxi helye volt. Most meg már ott van mindenki, aki él és mozog, a Főtaxi, a 2000, a City és ugye mi is, elég éles a helyzet ott.

- Melyik nagy parkoló?
- A lehajtóba, reptér II., tehát van a nagy fizető parkoló, és előtte van egy nagy parkoló, Taxi felírat. Az összes taxi ott van, a parkosok most oda beszorultak, és igen élezett a helyzet.

- Úgy éreztem a hangodból, hogy megalázónak tartod ezeket a táblázásos feladatokat.
- Nem megalázó isten igazából.

- Kellemetlen, nincs megfizetve?
- Az egész szitu rossz, tehát egy idegen valakit vársz, halvány lila gőzöd nincs, hogy kicsoda, hol merre meddig. Annyit tudsz, hogy körülbelül mikor fog beérkezni a tiéd, körülbelül melyik géppel érkezik, ha nem kerülöd el, akkor hű de jó, na ezek után rettegsz attól, hogy ugye 120 forintért meg tudsz állni, azért azt hiszem 12 percet várakozhatok, vagy valami hasonló hatalmas kaliberű időegységet. A rendőr az 11 perc után már ott fog állni, hogy na akkor most ketyegett le és kiállítja az 5000-ret, ha lemész a fizetőbe, akkor az utasnak kellemetlen, hogy le kell lépcsőztetni, és akkor ott állsz a város másik végén és akkor már mégse, főleg ha külföldi az illető, mire ezt elmagyarázod neki, lemegy a nap. Tehát halál kellemetlen szitu.

- Fejetlenség?
- Így van. Az az ember, aki korrekten bemegy, táblázik és tényleg transzfer áron megy, úgy viszi az utasokat, ahogy az a nagy könyvben meg van írva, azt bünteti, leszedi stb. Nem tud megállni, ha mégis akkor mindig valami történik. Azok, akik meg emelt áron, meg különböző címletekben viszik el az utasokat, azok meg ott állnak a rendes taxitáblánál és nagyon boldogok. Mindenki happy, hogy ő 12000-ért elviheti. Ezzel én nagyon nem értek egyet. Előbb utóbb úgyis rácseszek, mert nagy a pofám megint. Nem, ezt tényleg nem tartom korrektnek, ezzel a tizenvalahány ezres tarifával nincsen bajom, mert ez osztja ketté az embereket, ezért alakult ki ennyire az urh-zás, a címfelvétel, mert ebből van az embereknek elegük. Aki beül, hát akkor beült, kifizette, akkor kifizette. Hajrá, de ne legyünk már ezzel hátrányba. Csinálja, legyen övé fuvar, legyen kiírva, hogy turist taxi, vigyen akit akar, de engem ne büntessen. Tehát én nem fogok odaállni, nem fogom elvenni az utasait, de ha engem odarendelnek, akkor hagy dolgozzak. Most megint a Mamutot hozom fel, a Mamutnál sincsen gond. Odamegyek a címre, lekapcsolom a szabadjelzőt, kirakom a vészvillogót és állhatok ott 20 percet, senki nem fog hozzámszólni. Ennyi, de tudok dolgozni.

- Élni, és élni hagyni?
- Így van, de ne legyek már azért megbüntetve, mert 13 perc után jött az utasom.

- Volt már vidéki fuvarod?
- Szentedre, meg ilyen közeli, annyira távolsági nem.

- Rövidek? Mi a negatív csúcs?
- 400-460. 300 forint az alapdíjunk.

- Mit gondoltál akkor?
- Én optimista vagyok, én jókat mosolygok itt, és ez is kell. Legjobb tapasztalat - és eddig ez mindig bejött -, egyik hozza a másikat. Lehet, hogy egy 500 forintos fuvarból, ahol azzal az 500 forintossal végeztél, beindítod az autót, kinyomtattad neki a blokkot és öt méter múlva leint és elvisz Bács-Kiskun megyébe. Akármi lehet, lehet, hogy valamit elindított. Az is lehet, hogy csinálsz egy 4000-res fuvart, azt elmész vele Vecsésre, vagy mit mondjak neked Lőrincre és full üresen fogsz visszajönni. Jó volt? Nem volt jó. Az 500 forintos után mentél 200 métert üresen, majd csináltál egy 3000-res fuvart és még mindig a belvárosban kavirnyálsz. Az jó. Van, amikor tankolsz 2000 forintért és csinálsz 10-et. Amikor csinálsz 4-et és tankolsz kettőért, az annyira nem meggyőző.

- Olyan eseted nem volt, amikor sokallták a taxi számlát?
- Nekem még nem.

- Hogy állsz az ünnepekhez, mit vársz a karácsony szilvesztertől?
- Erre így most nem tudok válaszolni, naponta változtatom a véleményemet. A Karácsony az Karácsony, gondolom délig kint leszünk, amíg valami mozgás van, utána mindenki megy a családjához, tehát az a 10 taxi, aki kint lesz, nagyon sajnálom, hogy nincs akihez hazamenjen. A Szilveszter az egy másik dolog. Azt még nem tudom eldönteni, hogy megéri-e az nekem, vagy nem éri meg. Akivel beszéltem, az hatalmas pénzösszegeket dobál a fejem fölött, hogy ilyen jó, meg olyan jó a szilveszter, nem tudom, ha összetörik az autómat, meg bepiszkolják, az első három nap azzal megy el, hogy kárpitot tisztíttatok és kiszárítom, hogy az nekem megéri-e? Meg Szilveszter csak egy van, nem tudom. Lehet, hogy addigra elkap a pénzéhség, és kint fogok rohadni egész nap, és hajnali háromig kint nyomom, nem tudom, attól függ, hogy lesz-e házibuli, vagy nem. Lehet, hogy kint leszek. Majd meglátjuk, ha nincs egy olyan épkézláb valami, ahova elmenjek, meg tényleg olyan a hangulatom, akkor dolgozni fogok, ha nem, akkor nem.

- Az elmondásaid alapján nagy esély van rá, hogy 5 év múlva egy hasonló riportot tudunk készíteni?
- Szinte biztos, most belevágtam egy 6 éves lízingbe, havi 70000 forintos törlesztőrészlettel, nem fogok tudni ebből kimászni, tehát e mellett a törlesztőrészlet mellett, szerintem egy 150000 forintos fizetés nem elég. Tehát így a kocsi fenntartással, benzinnel, ha marad 150-em, úgy a kocsit a fizetésemből kellene ugyanúgy kifizetni, tehát nem fog menni.

- Köszönöm a lehetőséget Péter, és sok sikert kívánok, 5 év múlva újra megkereslek.


Berzeviczy Péterrel, Modroczky Richárd beszélgetett