New Yorkban taxiztam

2008.06.07.

The city that never sleeps. A város amelyik soha nem alszik.
Így nevezik New Yorkot az amerikaiak. Az Egyesült Államok legnépesebb városa. Az országon belül és világviszonylatban is az egyik legjelentősebb politikai, üzleti és kultúrális központ. Több félszigeten és szigeten, illetve részben a szárazföldön fekszik az Atlanti-ócean nyugati partján.

 
 Helytakarékos parkoló

8 millióan élnek itt, de az év minden napján rengeteg túrista van a városban. New York nem olcsó, talán a behajtási árakon is érzékelhető ez már az első pillanatban, hiszen mindegy melyik hídon, vagy Tunnelben (alagút a víz alatt) közelítjük meg a várost, a fizetőkapuknál az elejen 8-10 dollár a jegy. Némi vígasz, hogy a kihajtás már ingyen van. Ha sikerült behajtanunk a végelláthatatlan dugókba, akkor sincs okunk a boldogságra, mert parkolóhely sajnos alig van. Az idelátogatók gyakran keresnek 1-2 órán keresztül parkolóhelyet, ami felettébb drága. Manhattanben sikerült 8 dollárt dobálni a parkolóórába fél órára, a Földrajzi Múzeumnál  a látogatás idejére 27 dollárt kellett fizetni a parkolásért. Rengeteg a metróvonal, viszont buszjárat alig van, talán ezért is használnak rengetegen naponta taxit. 13-15 ezer taxi közlekedik New Yorkban, amit cirka 45-50 ezer sofőr hajt a nap 24 órájában. És ezek csak a sárgataxik (yellow cab amik általában Ford Crown Victoria tipusúak), és akiket csak az utcai leintős módszerrel tudunk megállitani, sokszor hosszú perceket várva, mert itt bizony fű, fa, mindenki integet, és szinte minden taxi foglalt, de erre még visszatérek kicsit kesöbb, hogy nekem mennyi idő alatt sikerült taxit fognom egy interjúra.

 
 Ford Crown Victoria


 
 Lincoln Town Car (Ezeket lehet rendelni)

Ha valaki kicsit puccosabban szeretne utazni, telefonon rendelhet magának limuzint , ezek egy kicsit drágábbak ugyan, de (nem mindíg) jobb kinezetű, kényelmesebb autók. Fekete vagy aranymetál Lincoln Towncar-ok. Pár fényképen látható, hogy ezek sincsenek a legjobb állapotban. Azért írom, hogy ezek, mert a sárga taxik szinte kivétel nélkül sérültek valahol, de láthatóan nem törődnek vele. A taxik jó része ütközővel van felszerelve mind az első, mind a hátsó lökhárítóján, amiket bizony használnak is, ha nem tudnak haladni. Az óvatosabb, autójukat féltő autósok, ütközésgátló gumit vesznek az autójuk hátsó lökhárítójára, ami megvédi a parkolásokból adódó koccanásoktól, és a taxisok nem mindennapi vezetéstechnikájától.

 
 Mercedes extrákkal


Óriási forgalom mindenütt, dugóban állás folyamatosan, hosszú-hosszú mérföldeken keresztül, mégis behajtanak, mert ez állítólag hozzá tartozik a városképhez New Yorkban.


 
 Csendes vasárnap délután


A taxisofőrök nem úrinépek arrafelé. Össze-vissza cikáznak, persze irányjelző nélkül, dudálnak mint az őrültek, tolnak, rohannak és rohannak. Mi azthiszem hozzájuk képest úrisofőrök vagyunk. Valamiért elnézőbbek velük az autósok, talán tudják, hogy ebből kell megélniuk, vagy más a vezetési kultúrájuk. Nem úgy a rendőrök, de kesöbb még erre is visszatérek. Taxidrosztot rengeteget láttam, de nem igen használják, mert folyamatosan úton vannak. A szállodáknál (pl.Mariott) olyan hosszú -türelmesen!- várakozó utassort találtam,hogy ha nem látom nem is hiszem; 3 szállodai kocsirendező dolgozott, figyeltem őket, síppal próbáltak meg a szállodavendégeknek taxit fogni, ami nem egyszerű (még itt sem), mert a szálloda alatt van egy kis utca, merőlegesen a főútra, és az ott elhaladó üres taxik, ha meghallják a sípot, vagy kiabálást akkor mennek be oda. 5 perc alatt 10 autó jött be, és a sor csak egyre nagyobb lett.

 
 Taxira váró utasok a Marriott elött


Az utas, hangsúlyozom a Kedves Utas, (és nem a taxis) a beültetőnek adott egy pár dollárt hálából, hogy 10 perc alatt fogott neki egy taxit, és már indulhattak is. A három nap alatt amit itt töltöttem, az elsőn nagyon esett az eső, szinte reménytelennek láttam a taxifogást, amikoris a sógornőmnek sikerült nagynehezen leintenie egyet, mert már bőrig áztunk és még 2 háztömbre volt a parkoló, ahol az autónkat hagytuk. Gondoltam itt az alkalom, egy jó kis interjúra a sofőrrel. Beszállva (hárman a hatsó ülésre) el is mondtuk a kedves bangladesi fiatalembernek a tervünket, aki mondta, hogy nagyon szívesen adna is, de nincs ideje sajnos, mert vinnie kell vissza az autót a garázsba. Gondoltam majd másnap. Szikrázó napsütés volt reggel, az összes kint dolgozó taxi csupa kosz, alig volt egy pár lemosva. Megnéztünk néhány nevezetességet majd nekiláttunk újfent taxit fogni. Legalább 20 percünk ráment, és akkor is csak úgy sikerült, hogy a taxi épp ott végzett ahol mi próbálkoztunk.(10-ből 9-szer láttam hasonló szituációt) Többször voltunk sikerközelben, de valahogy mindíg kiállt valaki elöttünk 10-20 méterrel, és leintette az autót.

 
 Ezt is elvitték

És végre! sikerült beszállnunk. Köszönés, kérdés, hogy hová szeretnénk menni, majd fagyott mosoly a taxis arcán, a mondatra, hogy leginkább sehova, illetve álljon ide félre valahova ahol nem zavar, kapcsolja be a taxiórat nyugodtan, mert lenne pár kérdésünk. Láthatóan zavart és ideges volt szegény a nagy mappát látva a kezemben, talán akkor lett egy kicsit jobb színe amikor mondtuk neki, hogy magyarországról jöttünk, taxis vagyok, és csak egy rövidke interjút szeretnénk vele készíteni, de a bizalmatlanság még mindíg ott volt az arcán. Kérdeztük mi a baj, és elmondta, hogy van náluk egy TLC (Taxi and Limousine comission, magyarul: felügyelet) nevű szervezet akik ugyanígy szokták ellenőrizni az autókat, és azt hitte, hogy mi is hozzájuk tartozunk. Kedves pakisztani taxis volt, elég jó angol nyelvtudással, aki a kérdésekre is készségesen válaszolt, sőt magát, és még az autója motorját is megmutatta.



Beszélgetés Ahmad Mushtaq new yorki taxisofőrrel


Mióta taxizol?

6 éve kezdtem New Yorkban dolgozni.Először autómentéssel foglalkoztam két évig, majd megismervén a várost beálltam taxisnak.


Hány órat és hány napot dolgozol egy héten?

Átlagban 10-12 órát szoktam naponta. Hétköznap kevesebbet, hétvégén mindíg kint vagyok 12 órában. Hat-hét napot dolgozok hetente, mert kell a pénz, de lehetsz szabadnapos, csak ugyanúgy ki kell fizetned az autó bérleti diját.

Mennyi a bérlés?

Napi 100$. (forintban kb.: 16.000,-)

Mennyien vagytok?

13-15 ezer a létszám, de folyamatosan keresnek sofőröket. ( matricákon hirdetnek az autók hátulján)  24 órás iskolát kellett elvégezni, ami 400 dollárba került. Nem tűnik komolynak, de szigorú volt. Városismereti vizsga, szállodák, múzeumok, minden fontosabb létesitmény szerepelt a tesztlapon. Utánna következett a vezetés oktatás-vizsga, ami újabb 200 dollár volt, angolteszt és drogteszt. Ha megfelelsz a TLC-től kapsz egy fényképes igazolványt, és már mehetsz is jelentkezni valamelyik céghez. Mindenki így dolgozik, mert a taxiengedély ( 120.000 $ ~ kb.20.000.000 forint) igen drága.

Csak bevándorlók foglalkoznak a taxizással?

Többnyire igen. Itteni lakosok nem nagyon, mert ez nem az a foglalkozás amit egy amerikai ember szívesen választ. Sokat kell dolgozni, nincs hétvége, keveset lehet a családjával, és többet tud keresni, ha van valamilyen végzettsége vagy szakmája.

Látom nincs urh, sem cb. Kollégákkal hogyan tartjátok a kapcsolatot?

Ritkán megállunk drosztokon beszélgetni, -sokszor ott szoktuk megenni az ebédünket is- vagy mobiltelefonon. Más eszköz nincsen.

Sok taxistámadás van?

Ritka. Van néha, de csak elveszik a taxis pénzét. Leginkább ha kiszállunk, mert amúgy a plexifalon található kis lyukon keresztül elég nehéz lenne. (többnyire ki sem szállnak ahogy láttam, mert az utas kezeli a csomagtartót is)  (Las Vegasban még az is ki van matricázva az autók oldalára, hogy a taxisnál csak 5$ valtópénz van. A szerk.)


Bűntetnek benneteket a rendőrök, vagy valamivel elnézőbbek?

Tudják, hogy ebből élünk, azt is, hogy rengeteget szabálytalankodunk, büntetnek is néha, de összességében azt kell hogy mondjam, hogy kicsit elnézőbbek. Biztos büntetés jár pl. azért, ha kiszúrja, hogy dohányzol a kocsiban, vagy ha az utasod dohányzik. Akkor téged is, és az utast is minden esetben megbüntetik.


Mennyi egy átlagfuvar összege, és adnak-e borravalót?

Reggel és délután az emberek ritkán használják a taxikat hosszabb fuvarokra, mert tudják, hogy nehéz kimenni a városból, illetve bejutni a városba, így inkább csak rövidebb fuvarok vannak amik 8-10-12 dollár körül vannak. Borravalót általában mindenki ad, 10-20 %-ot.




Ha mégis kifogsz egy hosszabb fuvart, ki fizeti az úthasználati dijakat?

Az utas.



Ha nem túl indiszkrét a kérdés, mennyit keresel egy nap?

A Tax-ot (áfa) mindennap félretesszük, mert azt be kell fizetni, tankolok úgy 70 dollárért (kb.68 liter benzint tankol 11000 ft-ért literenkénti ára kb. 160 ft ) naponta, és persze az autóbérlés ami 100$. Napja válogatja, de 120-150-200 dollárt általában haza tudok vinni tisztán. (jelenlegi árfolyam: 1 usd= 160 ft)



Jók a tarifáitok? Mióta ennyi? Milyen sűrűn emelik?


2 éve volt emelés, a 2.50$ (400 ft) alapdíjhoz adódik hozzá éjszaka plusz 50 cent (így már 480 ft), hétvégén egésznap és hétköznap délután 4-től 8 óráig plusz egy dollár az alapdíj (így pedig 560 ft).Továbbá hozzáadódik 1/5-öd mérföldenként 40 cent. (kb. 200 forintos kilométerdíjnak felel meg) Mondják, hogy mostanában lesz újra emelés, mert nagyon megy fel az üzemanyag ára. ( az összegek nettóban értendő árak, fuvar végeztével a taxióra lecsapásakor adódik hozzá az ÁFA)


Enni, inni lehet a taxikban?

Igen, de nekem kell figyelni a tisztaságra. Ha valaki összerondítja akkor 45 dollárt kell fizetni a takarításért.


Mindenkit el kell vinnetek?

Igen. Ha láthatóan részeg, akkor is, de szólni kell neki, hogy mennyibe kerül, ha összepiszkítja.


Használtok gps-t?

Igen, van minden autóban, de nemigen használjuk, inkább csak az újak, akik most kezdenek taxizni.


Mennyi ideig használtok egy autót?

Mindegy mennyi mérföld van az autókban, 5 éves korában leselejtezik őket, tehát a hatodik vizsgára már nem mennek.




Mennyibe kerül egy vizsga és mennyi ideig tart?

Minden autószervíz állomáson lehet vizsgáztatni, évente kell menni de az autó 2 éves koráig nem nagyon néznek semmit, a vizsgáztatási idő kb. 10 perc, ha idősebb, egy kicsit tovább tart, a fékek átnézése, stb. miatt. De ugyanúgy mint a személyautóknal, 10 dollár a vizsga ára.

(Erről saját tapasztalatom is van, elkísértem a testvéremet a kocsiját vizsgáztatni. Valóban 10 perc volt és 10 dollár az ára, valamint 3x megkínáltak kávéval.)



Fizetni mivel lehet?

Készpénzzel és bankkártyával. Minden taxi fel van szerelve elektronikus bankkártyaolvasóval, az autóban hátul, az utasrészben van elhelyezve a készülék, ahol az utas le tudja húzni a kártyáját, majd nekem itt elöl kinyomtatja, aláírja, ha kell, és kap egy példányt belőle.

Hátul az utasrészben van egy kis monitor. Mire használhatja ezt az utas?

Mutatja, hogy éppen mennyi a viteldíj. Utasinformációkat lehet megtudni. A jobb oldalán a  gps mutatja az autó pillanatnyi helyzetét. Időjárás, hírek, sport, tv sorozatok, tőzsdeinformációk, színház, mozi info stb.. nézegetése fizetésköteles, amelyet a monitor alján levő kártyalehúzón keresztül fizethet az utas.



Az utolsó kérdésem az volt, hogy szereted-e ezt a munkát csinálni?

Egy rövidke dallamos JA! volt a válasz:)

Köszönöm a beszélgetést!


Utastájékoztató a new yorki taxiban

A táblázat bal oldalán

VITELDÍJAK


*  a viteldíj amit az óra mutat+az útdíjak
* +1$ du.4-8-ig hétköznapokon, kivéve ünnepnapokon
* +50 cent éjszakai extra este 8-reggel 6-ig minden nap
* a sofőr nem számolhat minden utasra külön és a csomagokra sem
* a sofőr nem köteles elfogadni 20 $-nál nagyobb címletet
* borravalót a jó kiszolgálásért szokás adni



REPÜLŐTÉRI INFORMÁCIÓK

* 45$ a JFK reptérről Manhattenbe a transzfer
(egyéb más úticél díjmegállapítása taxiórával történik)
* repülőtérre kifelé a viteldíj megállapítása taxiórával történik
mind a JFK mind a La Guardia reptérre


FIZETŐKAPU INFORMÁCIÓ

*  a sofőrnek a computeres kapukat (E-ZPass) kell használnia, amikor átmegy hidakon vagy alagutakon, és az ezzel jaró kedvezményt át kell ruháznia az utasra
( E-ZPass kapu= olyan fizetőkapu, amelyet csak jeladóval ellátott, úthasználati díjat előre befizető autósok vehetnek igénybe; ezeken a kapukon az áthajtás könnyebb, gyorsabb, nem kell megállni csak lassítani,; mivel be van fizetve előre bizonyos összeg (50 dollárnak mindíg kell lenni rajta), ezért kedvezményt is adnak, pl. a Washington bridge 10$ helyett csak 8.30$. A szerk.)
Fizetésnél ezek az összegek hozzáadásra kerülnek a viteldíjhoz.


NE FELEJTSD EL!

* csatold be az övet
* szállj ki a járda felé
* vidd magaddal a nyugtát és a poggyászodat
* figyelj a biciklisekre





Középen:

AZ UTAS JOGAI

mint UTASNAK, a taxiban JOGOD VAN:

* bármilyen uticélra igenybevenni a taxit NYCity területén, Westchester es Nassau megyék területén, és a Newark Airportra
* a legrövidebb úton menni, vagy úgy ahogy Te mondod
* egy biztonságos és kedves sofőrhoz, aki betartja a kreszt
* egy tanult sofőrhoz, aki beszél angolul, és van városismerete
* használni a légkondícionálót, vagy a fűtést, épp amire szükséged van
* egy zajmentes utazáshoz, ahol nincs dudálas, vagy rádió
* a tiszta levegőhöz, amiben nincsen füst vagy szag
* működő biztonsági ővhöz minden utasnak
* kivül-belül tiszta taxihoz, amelyben az elválasztó üveg is tiszta
* a vakvezető kutyád szállításához
* egy sofőrhöz aki nem telefonál menetközben
* mondani, hogy nem adsz borravalót, ha nem vagy megelégedve a kiszolgálással


Jobb oldalon

FIGYELD A TAXIÓRÁT

A taxióra 2.50$-ről indul, utánna 40 cent minden 1/5-öd mérföld, vagy 40 cent minden
várakozás 120 másodpercenkent. Mozgó forgalomban, Manhettenben az órának ugrania kell minden negyedik háztömbnél, vagy háztömbönként ha keresztirányban megy át a városon.


KIUTAZÁS A VÁROSBÓL

* Westchester vagy Nassau megyék:
a viteldíj= taxiórával a városhatárig+taxióra 2x a városhatártól az uticélig+az úthasználati díjak költségei oda-vissza.
* Newark reptér:
viteldíj= taxiórával a reptérig +15$ +az úthasználati díjak oda-vissza.

* Egyéb városon kívüli uticélok:
a vezető lehetősége eldönteni, hogy szeretne-e fuvart vállalni városon kívül.
Ha igen, akkor az utazás megkezdése elött a viteldíjról meg kell állapodni.

TLC NEW YORK CITY
TAXI & LIMUZIN FELÜGYELET

Michael R. Bloomberg Polgármester
Matthew W. Daus Felügyelet Igazgató
40 Rector Street , New York, NY 10006

A TAXIKBAN DOHÁNYOZNI TILOS



alul a sárga felület alatt:

Problémád van? Elvesztettél valamit? Dícsérnéd a sofőrt? telszámok+ website


A Taxi

A new yorki taxik és rendőr autók döntő része a képen látható Ford Crown Victoria tipus.

Ford-USA CROWN VICTORIA 4.6 i V8 VICTORIA (P7)

Karosszéria

Ajtók száma: 4
Ülések száma: 6

Méret és tömeg

Tengelytáv (mm): 2913
Nyomtáv elöl (mm): 1610
Nyomtáv hátul (mm): 1659
Hosszúság (mm): 5385
Szélesség (mm): 1986
Magasság (mm): 1443
Saját tömeg menetkészen (kg): 1830
Megengedett össztömeg (kg): 2305
Csomagtér (l): 583
Abroncsok(szeriakivitel): 225/60 R16
Üzemanyagtartály (l): 72.0


Menetteljesítmények

Végsebesség (km/h): 177
Fogyasztás városban (l / 100 km): 13.8
Fogyasztás országúton (l / 100 km): 9.4
Átlagfogyasztás (l / 100 km): 11.6
Üzemanyagfajta: 87

a hallotaxit New Yorkból tudósította.

Az Ahmad Mushtaq-al készült interjú nem jött volna létre Eve Prohaszka segítsége nélkül.

Fotók: 527 Orsi & Prohászka Zoli

További képek megtekinthetők itt!

Köszönjük! hallotaxi.hu