2006.08.10.
Egy olyan fuvarszervező iroda költségeit próbáltam összegyűjteni, amely nem a hagyományos rendszerben (utas telefonál-központ felvesz/kiad-taxis jelentkezik elvisz), hanem egy kombinált rendszerben vállal fuvarokat.
A kombinált rendszerben a város bizonyos frekventált, nagy utasforgalmú helyein drosztokat és hozzátartozó taxirendelésre alkalmas pultokat tart fenn, főállású alkalmazottakkal, valamint alkalmazza a hagyományos rádión keresztüli címkiadást is és ehhez fenntart egy hagyományos központot. Valamint a bérelt drosztok folyamatos kiszolgálására egy közeli parkolót is bérel. Képzeletbeli társaságunk még egy különlegességgel rendelkezik, a vezetőség a taxik számát 150 db-ban maximálta, tehát a felmerülő költségeket ezzel a számmal fogjuk elosztani, hogy a tagonkénti rezsit megkapjuk. A társaság üzemeltetésére egy céget is létrehoz. Nézzük mire van szükség tárgyi eszközökben, humán erőforrásokban és ez milyen költségekkel jár az új vállalkozás számára.
Technikai felszerelések: ('A' táblázat)
1. Központnak és irodának alkalmas helyiség.
2. Működő urh csatorna átjátszóval, 24 órás felügyelettel, karbantartással.
3. A kihelyezett pultokon és drosztokon kézi urh-k, karbantartással.
4. Számítógépes rendszer felügyelettel, karbantartással
Személyzet minimum:
5. 1 fő Cégvezető
6. 1 fő pénztáros-adminisztrátor
7. 24 fő kihelyezett pultok személyzete
8. 4 fő hagyományos központ személyzete 1fő/műszak
A fenti személyzettel nem megoldott a szabadságolás, és a betegállományok idején a helyettesítés.
Egyéb költségek:
9. Kihelyezett pultok bérleti díja és fenntartási költségei
10. Drosztokhoz tartozó parkoló bérleti díja, és takarítása
11. Minőség ellenőrzés költségei
12. Ügyviteli és nyomtatványköltségek
13. Könyvelés költségei
14. jogtanácsos ill. ügyvédi költség
15. Telefon költség
16. Reklámköltségek
Ebben az összeállításban eltekintünk a tárgyi eszközök beszerzési költségeitől, mivel képzelt vállalkozónk rendelkezik ezekkel a berendezésekkel, és az új vállalkozásba apportálja őket, csak a fenntartásukat és az értékcsökkenésüket vettük figyelembe. A felszerelések újkori értékét 60-al osztottuk, mivel a vállalkozások nagy része 5 év (60 hónap alatt írja nullára), de a folyamatos használat miatt 5 évente ezeket a berendezéseket le is kell cserélni.
A költségeket az abszolút minimumra kalkuláltuk a táblázatok minimum oszlopában, és egy valóshoz közelebbire az átlagos megnevezésű oszlopban.
A | táblázat | Havi költségek | |
megnevezés |
min |
átlagos | |
|
|
|
|
1 |
iroda bérletidij |
200 000 Ft |
300 000 Ft |
|
rezsi |
50 000 Ft |
75 000 Ft |
|
iroda berendezési tárgyak, bútorok, felszerelések értékcsökkenése 5 évente 1 millió forint |
16 666 Ft |
16 666 Ft |
|
|
|
|
2 |
átjátszó karbantartása |
|
|
|
24 órás felügyelete |
60 000 Ft |
60 000 Ft |
|
|
|
|
3 |
A kihelyezett pultokon és drosztokon kézi urh-k karbantartással |
|
|
|
6 db +2db tartalék (karbantartás, javitás, alkatrész) |
8 000 Ft |
12 000 Ft |
|
értékcsökkenés 8dbx70,000= 560,000 5évente |
9 333 Ft |
9 333 Ft |
|
hagyományos központ URH rádió, kódírók, tápegységek karbantartása, javitása |
10 000 Ft |
10 000 Ft |
|
hagyományos központ URH rádió, kódírók, tápegységek értékcsökkenése 5 évente 600,000,- |
10 000 Ft |
10 000 Ft |
|
|
|
|
4 |
Számítógépes rendszer |
|
|
|
1 db szerver+6 munkaállomás karban tartása, javítása és alkatrész kltsg |
20 000 Ft |
30 000 Ft |
|
Címkiadó és rendelés rögzítő szovter bérlet |
15 000 Ft |
15 000 Ft |
|
Rendszer és szoftverkarbantarás magyarul rendszergazda átalánydijban |
40 000 Ft |
40 000 Ft |
|
bérelt vonal a központ és a pultok számitógépes összekapcsolására kb. |
30 000 Ft |
30 000 Ft |
|
A számitógépes renddszer értékcsökkenése. 1 szerver 300,000.-, 6 munkaállomás 6x120,000.- 3 db szünetmentes táp x 30,000,- kábel segédanyag 20,000,- összesen 1,130,000ft 5évente |
18 833 Ft |
18 833 Ft |
A | Táblázat összesen | 487 832 Ft | 626 832 Ft |
A fenti táblázatban az iroda bérletnél, egy 100 nm-es budapesti külvárosi iroda bérletével számoltunk. Az átjátszó karbantartására és üzemeltetésére ezzel foglalkozó vállalkozásoktól kértünk ajánlatot. Hasonlóan a számítógépes rendszer üzemeltetésére is.
B | táblázat | Havi költségek | |
megnevezés |
min |
átlagos | |
|
|
|
|
|
1 fő cégvezető bére |
200 000 Ft |
200 000 Ft |
|
járulékai |
52 200 Ft |
269 200 Ft |
|
|
|
|
2 |
Adminisztrátor nettó 120e bruttó 192e |
120 000 Ft |
240 000 Ft |
|
járulékai (az átlagos oszlopban 2 fő alkalmazásával kalkulálva) |
138 270 Ft |
276 540 Ft |
|
|
|
|
|
fuvarszervező, marketing menedzser 1 fő |
|
120 000 Ft |
|
járulékai |
|
138 270 Ft |
|
|
|
|
3 |
kihelyezett pultok személyzete |
|
|
|
24 fő nettó 150.000 bruttó 251.000 ft bér |
|
|
|
járulékokkal |
8 088 840 Ft |
8 088 840 Ft |
|
|
|
|
4 |
Hagyományos központ személyzete |
|
|
|
4 fő nettó 100e, bruttó 140e |
755 400 Ft |
755 400 Ft |
|
|
|
|
|
a pultok és a központ tartalék személyzete, szabadságolások és beteg állomány idejére |
|
|
|
4 fő bármely poszton alkalmazható diszpécser,nettó 150.000 bruttó 251.000 ft bér |
1 348 140 Ft |
1 348 140 Ft |
|
|
|
|
|
A drosztokon a pulttól érkező utasokat fogadó személyzet, aki a megfelelő taxiba ülteti az utast. 6 fő |
|
|
|
6 fő nettó 100e, bruttó 140e |
|
1 133 100 Ft |
B | Táblázat összesen | 10 702 850 Ft | 12 569 490 Ft |
A fenti táblázat ('B') a személyzet bérét és bérköltségeit tartalmazza. A minimum oszlopban egy remek ügyvezetőt találtunk aki 75,000 forint bejelentett bérrel megelégszik, ez után számítottuk ki a járulékokat(52,200 Ft), a maradék 125,000 forintról számlát állít ki és ezt költségként számoljuk el. Az átlagos oszlopban szabályosan fizetünk ki 200,000 forint nettó fizetést. Ennek a bérnek a költségeit az következő táblázatban tekinthetik meg.
|
A pultok személyzetének képzettségét képzelt taxitársaságunknak egy szerződés írja elő, mely szerződésnek a betartása a társaság elemi érdeke. Ez a szerződés a pultok dolgozóinak két idegen nyelv ismeretét írja elő. Munkaerőpiaci érdeklődésünk eredménye, hogy két nyelven megfelelő szinten beszélni tudó munkaerő jellemzően diplomás, érdeklődésünkre azt a tájékoztatást kaptuk, hogy az általunk vélelmezett 150,000.- forintos nettó jövedelem a legminimálisabb jövedelmi igény az ilyen képzettséggel rendelkező munkavállalók között, különös tekintettel a hétvégi és késő éjszakai munkavégzést is igénylő munkakörben.
Véleményünk szerint a 24 fős pult és 4 fő központ személyzet éppen kiadja a váltásokat tehát szabadság betegség esetén nem biztosított a folyamatos működés. A jelzett 28 fős állománynak, ha pályakezdő fiatalokról van is szó, jár személyenként 15 nap szabadság. Csak ez az idő 28fő x15nap =420 nap, amelynek helyettesítéséről gondoskodni kell, valamint a betegállományok, a dolgozók ki és belépése miatti személyzethiány és betanulási idő miatt is elengedhetetlen a tartalék személyzet alkalmazása. A cég által bérelt 3 droszton a minimum oszlopban nem vettünk figyelembe személyzetet, mert a költségek csökkentése érdekében a taxisok 'önként, társadalmi munkában vállalják', ennek a szolgálatnak az ellátását. A minimum költségvetésben nem vettünk számításba fuvarszervező személyzet alkalmazását.
C | táblázat | Havi költségek | |
|
megnevezés |
min |
átlagos |
|
|
|
|
9 |
Pultok bérletidija és költségei |
|
|
|
1. pult 5,78 nm 80 Eur/hó/nm 270 ft euró árfolyammal |
128 848 Ft |
128 848 Ft |
|
2. és 3. pult 7,57+4,51 nm= 12,08 nm |
|
|
|
120 EUR Ft/m2/hó 270 ft Euró árfolyammal |
391 392 Ft |
391 392 Ft |
|
A 3 pult rezsi átalánya fűtés, világítás stb. |
60 000 Ft |
60 000 Ft |
|
|
|
|
10 |
Parkoló |
|
|
|
A drosztok folyamatos kiszolgálását biztósító parkoló bérletidija |
150 000 Ft |
150 000 Ft |
|
Takarítása, napi felseprés, hóeltakarítás |
|
150 000 Ft |
|
közmű, világítás |
20 000 Ft |
20 000 Ft |
|
|
|
|
11 |
Minőség ellenőrzés |
|
|
|
4 fő minőség ellenőr (etikás) tagdijkedvezmény |
120 000 Ft |
120 000 Ft |
|
|
|
|
12 |
Ügyviteli és nyomtatvány költségek |
|
|
|
írószer, papíráru nyomtatvány |
10 000 Ft |
15 000 Ft |
|
Fuvarok dokumentálására a pultoknál használatos 2 példányos 'voucher tömb' 20000 fuvar/hó |
64 000 Ft |
64 000 Ft |
|
bankszámla fentartás és bank költség |
4 000 Ft |
4 000 Ft |
|
|
|
|
13 |
Könyvelés |
|
|
|
külső céggel |
45 000 Ft |
45 000 Ft |
|
|
|
|
14 |
Jogtanácsos ill. Ügyvédi költség |
|
|
|
átalány |
50 000 Ft |
50 000 Ft |
|
|
|
|
15 |
Telefon költség |
|
|
|
érdeklődés nagy és kicsi taxicégnél, vaéamint saját számláink tanulmányozása nyomán |
200 000 Ft |
250000 Ft |
|
cégvezető |
30 000 Ft |
40 000 Ft |
|
|
|
|
16 |
Reklám költség |
|
|
|
minden utasnak visszahívásra biztató kártya 10ft/db 20.000/hó |
200 000 Ft |
200 000 Ft |
|
Színes, fényképes ismertető a szolgáltatásról 80ft/db 30 db/taxi/hó összesen 4500 db |
360 000 Ft |
360 000 Ft |
|
internetes megjelenés, honlap karbantartás |
15 000 Ft |
20 000 Ft |
|
|
|
|
|
egyéb reklámok, sajtó, rádió, plakát |
|
600 000 Ft |
|
|
|
|
C |
Táblázat összesen |
1 848 240 Ft |
2 668 240 Ft |
A 'C' Táblázatban a minimum költségek között nem számítottunk fel külön költséget a drosztok folyamatos kiszolgálását lehetővé tevő ún. puffer parkoló takarítására, seprésére és téli hóeltakarításra, fagymentesítésre. Ezeknek a feladatoknak az ellátását a gépkocsivezetők önként vállalták.
Összesítés:
min |
átlagos | ||
A |
Táblázat összesen |
487 832 Ft |
626 832 Ft |
B |
Táblázat összesen |
10 702 850 Ft |
12 569 490 Ft |
C |
Táblázat összesen |
1 848 240 Ft |
2 668 240 Ft |
|
havi költségek összesen |
13 038 922 Ft |
15 864 562 Ft |
Tehát a fenti számítások alapján elmondhatjuk, hogy a példánkban ismertetett vegyes fuvarkiadási rendszerben működő taxitársaságnak (fuvarszervező vállalkozásnak) amely 150 szerződtetett taxis partnerrel kezdi meg a vállalkozását minimálisan 13,038,922,- forint bevételt kell elérnie ahhoz, hogy a költségei megtérüljenek. Magyarul ennyi a rezsije.
Alvállalkozóra elosztva 13,038,922,-/150 fő=
86,926.- Ft+áfa=104,311.-/hó/fő
Ez az összeg nem tartalmaz fuvarszervezői hasznot!
Kicsit bővebb költségvetéssel számítva (táblázatunk átlagos megnevezésű oszlopa) 15,864,562.-/150 fő=
105,763,-Ft+áfa= 126,915,-/hó/fő
Ez az összeg sem tartalmaz fuvarszervezői hasznot!