Egy képzelt taxitársaság költségei

2006.08.10.

104.000.- forint tagonként rezsire
Rövid összeállításunkban, egy nem az eddig megszokott rendszerben működő taxitársaság költségeit gyűjtöttem csokorba.

Egy olyan fuvarszervező iroda költségeit próbáltam összegyűjteni, amely nem a hagyományos rendszerben (utas telefonál-központ felvesz/kiad-taxis jelentkezik elvisz), hanem egy kombinált rendszerben vállal fuvarokat.
A kombinált rendszerben a város bizonyos frekventált, nagy utasforgalmú helyein drosztokat és hozzátartozó taxirendelésre alkalmas pultokat tart fenn, főállású alkalmazottakkal, valamint alkalmazza a hagyományos rádión keresztüli címkiadást is és ehhez fenntart egy hagyományos központot. Valamint a bérelt drosztok folyamatos kiszolgálására egy közeli parkolót is bérel. Képzeletbeli társaságunk még egy különlegességgel rendelkezik, a vezetőség a taxik számát 150 db-ban maximálta, tehát a felmerülő költségeket ezzel a számmal fogjuk elosztani, hogy a tagonkénti rezsit megkapjuk. A társaság üzemeltetésére egy céget is létrehoz. Nézzük mire van szükség tárgyi eszközökben, humán erőforrásokban és ez milyen költségekkel jár az új vállalkozás számára.

Technikai felszerelések: ('A' táblázat)

1. Központnak és irodának alkalmas helyiség.
2. Működő urh csatorna átjátszóval, 24 órás felügyelettel, karbantartással.
3. A kihelyezett pultokon és drosztokon kézi urh-k, karbantartással.
4. Számítógépes rendszer felügyelettel, karbantartással

Személyzet minimum:

5. 1 fő Cégvezető
6. 1 fő pénztáros-adminisztrátor
7. 24 fő kihelyezett pultok személyzete
8. 4 fő hagyományos központ személyzete 1fő/műszak

A fenti személyzettel nem megoldott a szabadságolás, és a betegállományok idején a helyettesítés.

Egyéb költségek:

9. Kihelyezett pultok bérleti díja és fenntartási költségei
10. Drosztokhoz tartozó parkoló bérleti díja, és takarítása
11. Minőség ellenőrzés költségei
12. Ügyviteli és nyomtatványköltségek
13. Könyvelés költségei
14. jogtanácsos ill. ügyvédi költség
15. Telefon költség
16. Reklámköltségek


Ebben az összeállításban eltekintünk a tárgyi eszközök beszerzési költségeitől, mivel képzelt vállalkozónk rendelkezik ezekkel a berendezésekkel, és az új vállalkozásba apportálja őket, csak a fenntartásukat és az értékcsökkenésüket vettük figyelembe. A felszerelések újkori értékét 60-al osztottuk, mivel a vállalkozások nagy része 5 év (60 hónap alatt írja nullára), de a folyamatos használat miatt 5 évente ezeket a berendezéseket le is kell cserélni.

A költségeket az abszolút minimumra kalkuláltuk a táblázatok minimum oszlopában, és egy valóshoz közelebbire az átlagos megnevezésű oszlopban.

A táblázat Havi költségek
 

megnevezés

min

átlagos

 

 

 

 

1

iroda bérletidij

        200 000 Ft

        300 000 Ft

 

rezsi

          50 000 Ft

          75 000 Ft

 

iroda berendezési tárgyak, bútorok, felszerelések értékcsökkenése 5 évente 1 millió forint

          16 666 Ft

          16 666 Ft

 

 

 

 

2

átjátszó karbantartása

 

 

 

24 órás felügyelete

          60 000 Ft

          60 000 Ft

 

 

 

 

3

A kihelyezett pultokon és drosztokon kézi urh-k karbantartással 

 

 

 

6 db +2db tartalék (karbantartás, javitás, alkatrész)

            8 000 Ft

          12 000 Ft

 

értékcsökkenés 8dbx70,000= 560,000 5évente 

            9 333 Ft

            9 333 Ft

 

hagyományos központ URH rádió, kódírók, tápegységek karbantartása, javitása

          10 000 Ft

          10 000 Ft

 

hagyományos központ URH rádió, kódírók, tápegységek értékcsökkenése 5 évente 600,000,-

          10 000 Ft

          10 000 Ft

 

 

 

 

4

Számítógépes rendszer

 

 

 

1 db szerver+6 munkaállomás karban tartása, javítása és alkatrész kltsg

          20 000 Ft

          30 000 Ft

 

Címkiadó és rendelés rögzítő szovter bérlet

          15 000 Ft

          15 000 Ft

 

Rendszer és szoftverkarbantarás magyarul rendszergazda átalánydijban

          40 000 Ft

          40 000 Ft

 

bérelt vonal a központ és a pultok számitógépes összekapcsolására kb.

          30 000 Ft

          30 000 Ft

 

A számitógépes renddszer értékcsökkenése. 1 szerver 300,000.-, 6 munkaállomás 6x120,000.- 3 db szünetmentes táp x 30,000,- kábel segédanyag 20,000,- összesen 1,130,000ft 5évente

          18 833 Ft

          18 833 Ft

       
A   Táblázat összesen        487 832 Ft        626 832 Ft

A fenti táblázatban az iroda bérletnél, egy 100 nm-es budapesti külvárosi iroda bérletével számoltunk. Az átjátszó karbantartására és üzemeltetésére ezzel foglalkozó vállalkozásoktól kértünk ajánlatot. Hasonlóan a számítógépes rendszer üzemeltetésére is.

B táblázat Havi költségek
 

megnevezés

min

átlagos

 

 

 

 

 

1 fő cégvezető bére

        200 000 Ft

        200 000 Ft

 

járulékai

          52 200 Ft

        269 200 Ft

 

 

 

 

2

Adminisztrátor nettó 120e bruttó 192e

        120 000 Ft

        240 000 Ft

 

járulékai (az átlagos oszlopban 2 fő alkalmazásával kalkulálva)

        138 270 Ft

        276 540 Ft

 

 

 

 

 

fuvarszervező, marketing menedzser 1 fő

 

        120 000 Ft

 

járulékai

 

        138 270 Ft

 

 

 

 

3

kihelyezett pultok személyzete

 

 

 

24 fő nettó 150.000 bruttó 251.000 ft bér

 

 

 

járulékokkal

      8 088 840 Ft

      8 088 840 Ft

 

 

 

 

4

Hagyományos központ személyzete 

 

 

 

4 fő nettó 100e, bruttó 140e

        755 400 Ft

        755 400 Ft

 

 

 

 

 

a pultok és a központ tartalék személyzete, szabadságolások és beteg állomány idejére

 

 

 

4 fő bármely poszton alkalmazható diszpécser,nettó 150.000 bruttó 251.000 ft bér

      1 348 140 Ft

      1 348 140 Ft

 

 

 

 

 

A drosztokon a pulttól érkező utasokat fogadó személyzet, aki a megfelelő taxiba ülteti az utast. 6 fő

 

 

 

6 fő nettó 100e, bruttó 140e

 

      1 133 100 Ft

       
B Táblázat összesen   10 702 850 Ft   12 569 490 Ft

A fenti táblázat ('B') a személyzet bérét és bérköltségeit tartalmazza. A minimum oszlopban egy remek ügyvezetőt találtunk aki 75,000 forint bejelentett bérrel megelégszik, ez után számítottuk ki a járulékokat(52,200 Ft), a maradék 125,000 forintról számlát állít ki és ezt költségként számoljuk el. Az átlagos oszlopban szabályosan fizetünk ki 200,000 forint nettó fizetést. Ennek a bérnek a költségeit az következő táblázatban tekinthetik meg.

 

Munkabér és járulékai

 

Munkaadó költségei

 

 

 

Buttó munkabér

350 000

 

Egészségbiztosítás

38 500

 

 

Nyugdíjjárulék

29 750

 

Nyugdíjjárulék

63 000

 

 

Egészségbiztosítási járulék

14 000

 

Eü. hozzájárulás

1 950

 

 

SZJA

102 750

 

MAJ

10 500

 

 

MVJ

3 500

 

Szakképzés

5 250

 

 

Levonások összesen

150 000

 

Összes járulék

119 200

 

 

Nettó bér

200 000

 

Összes költség

469 200

 

A pultok személyzetének képzettségét képzelt taxitársaságunknak egy szerződés írja elő, mely szerződésnek a betartása a társaság elemi érdeke. Ez a szerződés a pultok dolgozóinak két idegen nyelv ismeretét írja elő. Munkaerőpiaci érdeklődésünk eredménye, hogy két nyelven megfelelő szinten beszélni tudó munkaerő jellemzően diplomás, érdeklődésünkre azt a tájékoztatást kaptuk, hogy az általunk vélelmezett 150,000.- forintos nettó jövedelem a legminimálisabb jövedelmi igény az ilyen képzettséggel rendelkező munkavállalók között, különös tekintettel a hétvégi és késő éjszakai munkavégzést is igénylő munkakörben.
Véleményünk szerint a 24 fős pult és 4 fő központ személyzet éppen kiadja a váltásokat tehát szabadság betegség esetén nem biztosított a folyamatos működés. A jelzett 28 fős állománynak, ha pályakezdő fiatalokról van is szó, jár személyenként 15 nap szabadság. Csak ez az idő 28fő x15nap =420 nap, amelynek helyettesítéséről gondoskodni kell, valamint a betegállományok, a dolgozók ki és belépése miatti személyzethiány és betanulási idő miatt is elengedhetetlen a tartalék személyzet alkalmazása. A cég által bérelt 3 droszton a minimum oszlopban nem vettünk figyelembe személyzetet, mert a költségek csökkentése érdekében a taxisok 'önként, társadalmi munkában vállalják', ennek a szolgálatnak az ellátását. A minimum költségvetésben nem vettünk számításba fuvarszervező személyzet alkalmazását.

C táblázat Havi költségek

 

megnevezés

min

átlagos

 

 

 

 

9

Pultok bérletidija és költségei

 

 

 

1. pult 5,78 nm 80 Eur/hó/nm 270 ft euró árfolyammal

        128 848 Ft

        128 848 Ft

 

2. és 3. pult 7,57+4,51 nm= 12,08 nm

 

 

 

120 EUR Ft/m2/hó 270 ft Euró árfolyammal

        391 392 Ft

        391 392 Ft

 

A 3 pult rezsi átalánya fűtés, világítás stb.

          60 000 Ft

          60 000 Ft

 

 

 

 

10

Parkoló

 

 

 

A drosztok folyamatos kiszolgálását biztósító parkoló bérletidija

        150 000 Ft

        150 000 Ft

 

Takarítása, napi felseprés, hóeltakarítás

 

        150 000 Ft

 

közmű, világítás

          20 000 Ft

          20 000 Ft

 

 

 

 

11

Minőség ellenőrzés

 

 

 

4 fő minőség ellenőr (etikás) tagdijkedvezmény

        120 000 Ft

        120 000 Ft

 

 

 

 

12

Ügyviteli és nyomtatvány költségek

 

 

 

írószer, papíráru nyomtatvány

          10 000 Ft

          15 000 Ft

 

Fuvarok dokumentálására a pultoknál használatos 2 példányos 'voucher tömb' 20000 fuvar/hó

          64 000 Ft

          64 000 Ft

 

bankszámla fentartás és bank költség

            4 000 Ft

            4 000 Ft

 

 

 

 

13

Könyvelés

 

 

 

külső céggel

          45 000 Ft

          45 000 Ft

 

 

 

 

14

Jogtanácsos ill. Ügyvédi költség

 

 

 

átalány

          50 000 Ft

          50 000 Ft

 

 

 

 

15

Telefon költség

 

 

 

érdeklődés nagy és kicsi taxicégnél, vaéamint saját számláink tanulmányozása nyomán

          200 000 Ft

          250000 Ft

 

cégvezető

          30 000 Ft

          40 000 Ft

 

 

 

 

16

Reklám költség

 

 

 

minden utasnak visszahívásra biztató kártya 10ft/db 20.000/hó

        200 000 Ft

        200 000 Ft

 

Színes, fényképes ismertető a szolgáltatásról 80ft/db 30 db/taxi/hó összesen 4500 db

        360 000 Ft

        360 000 Ft

 

internetes megjelenés, honlap karbantartás 

          15 000 Ft

          20 000 Ft

 

 

 

 

 

egyéb reklámok, sajtó, rádió, plakát

 

        600 000 Ft

 

 

 

 

C

Táblázat összesen

    1 848 240 Ft

    2 668 240 Ft

A 'C' Táblázatban a minimum költségek között nem számítottunk fel külön költséget a drosztok folyamatos kiszolgálását lehetővé tevő ún. puffer parkoló takarítására, seprésére és téli hóeltakarításra, fagymentesítésre. Ezeknek a feladatoknak az ellátását a gépkocsivezetők önként vállalták.

Összesítés:

min

átlagos

A

Táblázat összesen

       487 832 Ft

       626 832 Ft

B

Táblázat összesen

  10 702 850 Ft

  12 569 490 Ft

C

Táblázat összesen

    1 848 240 Ft

    2 668 240 Ft

 

havi költségek összesen

  13 038 922 Ft

  15 864 562 Ft

Tehát a fenti számítások alapján elmondhatjuk, hogy a példánkban ismertetett vegyes fuvarkiadási rendszerben működő taxitársaságnak (fuvarszervező vállalkozásnak) amely 150 szerződtetett taxis partnerrel kezdi meg a vállalkozását minimálisan 13,038,922,- forint bevételt kell elérnie ahhoz, hogy a költségei megtérüljenek. Magyarul ennyi a rezsije.
Alvállalkozóra elosztva 13,038,922,-/150 fő=

86,926.- Ft+áfa=104,311.-/hó/fő

Ez az összeg nem tartalmaz fuvarszervezői hasznot!

Kicsit bővebb költségvetéssel számítva (táblázatunk átlagos megnevezésű oszlopa) 15,864,562.-/150 fő=

105,763,-Ft+áfa= 126,915,-/hó/fő

Ez az összeg sem tartalmaz fuvarszervezői hasznot!