Újabb tiltakozásra készülnek a taxisok

2015.01.16.

A fuvarozásról szóló városi határozat mielőbbi meghozatalát követelik

 

A Szabadkai Taxisok Szövetségének képviselői tegnap tartott sajtótájékoztatójukon beszámoltak azokról a problémákról, amelyek a szabadkai taxifuvarozókat érintik, és hosszú ideje nem tudják megoldani őket. Mint bejelentették, tiltakozásul január 22-én 11 órakor járműveikkel ismét felvonulnak, s addig teszik ezt, amíg nem rendezik a problémát.
Stevo Šimić, a szövetség elnöke elsősorban arra tért ki, hogy még mindig nem hozták meg a taxifuvarozást szabályozó városi határozatot, mely a többi között meghatározza, hogy hány taxira van szükség Szabadkán, és melyek a kijelölt taxiállomások, így az ezen alapuló programtervet sem lehet elkészíteni.
– 2011 óta próbáljuk elérni, hogy ez a határozat megszülessen, s bármit próbálunk lépni a helyzetünk javításáért, mindig arra hivatkoznak, hogy nem tehetnek semmit, mert nincs határozat. Legutóbb azt az ígéretet kaptuk, hogy 2014 végéig megoldódik a probléma, de még mindig nem történt semmilyen előrelépés. A taxiállomások kérdése nincs megoldva, de a taxik számát is meg kellene határozni, mert úgy véljük, jelenleg túl sok taxi van egy ekkora városra. Igen nehéz anyagi helyzetben vagyunk, a fuvarozásból nem keresünk annyit, amennyiből fenn tudnánk maradni. Sok az olyan taxifuvarozó egyesület és taxivállalat, mely nem is rendelkezik taxiállomással, és járműveikkel ott parkolnak, várakoznak, ahol éppen vannak, miközben vannak üresen álló állomások, amelyeket viszont a város nem akar nekik kiadni – részletezte az elnök. Arra is rámutatott, itt az ideje, hogy a város tudomást vegyen a létezésükről, és ne bánjon velük ilyen mostohán, hiszen ők kisvállalkozók, akik becsületesen fizetik az adókat, a többiek azonban nemcsak megnehezítik az ő megmaradásukat, de még csak fel sem lehet ellenük lépni – mondta.
Mint elhangzott, a városban jelenleg mintegy harminc taxiegyesület és -vállalat van, és négyszáz taxis dolgozik, ebből kétszázan a szövetség tagjai, illetve tizenöt egyesület alkotja a szövetséget. A szövetség tagjai szerint ezt a számot csökkenteni kellene, mert ennyien nem tudnak megmaradni a piacon, arról nem is beszélve, hogy sokan még mindig nem tartják tiszteletben a megszabott minimális fuvardíj összegét, olcsóbban szállítják az utasokat, és azért sem szabnak ki rájuk büntetést, hogy olyan helyen várakoznak, ahol az nem megengedett.
Mirko Vojnić Tunić, a szövetség alelnöke arra tért ki, hogy a taxisoknak 2012-ig nagy adósságaik halmozódtak fel az állam felé, az állam azonban hiába ütemezte át a tartozás visszafizetését, sokan nem képesek időben kifizetni a részleteket, hiszen a folyó kötelezettségeiknek is alig tudnak eleget tenni.
– Mi taxisok most is alig tudunk fennmaradni, mert túl sokan vagyunk, s az egész probléma azért alakult ki, mert 2007-ben meghozták a határozatot a fuvarozásról, mely szerint a gazdasági társaságok, vagyis cégek is elláthatják az utasok fuvarozását, az ellenőrzésük pedig nem megfelelő módon történt. Szerződés nélkül alkalmaztak taxisokat, nem fizették a járulékokat stb., amivel megfojtottak bennünket. Emiatt halmozódtak fel az adósságaink, és ugyanezért nem tudjuk időben fizetni a részleteket sem. Éppen ezért azt kérjük, hogy a visszafizetési határidőt legalább két évvel hosszabbítsák meg, töröljék el a kamatokat, és ezzel párhuzamosan állapítsák meg, hány taxisra van szükség egy ekkora városban, s ne engedjék, hogy újabbak jelenjenek meg, különben kénytelenek leszünk kollektívan felszámolni a társaságokat, és feketén dolgozni tovább, ahogy a többiek – mondta.
Veljko Stančić, a taxis szövetség egyik tagja elmondta, a szövetség képviseletében tagja volt a korábbi Közlekedésbiztonsági Tanácsnak, így közvetlenül tudták jelezni igényeiket, elmondani javaslataikat, hogyan lehetne megoldani a problémákat.
– Korábban szóba került, hogy készül majd egy tanulmány a közlekedés szabályozásáról és fejlesztéséről, mely érinti a taxifuvarozást is. Erre nagy szükség lenne, a városi közlekedésen ugyanis sokat kellene javítani, és meg kellene teremteni a technikai feltételeket is. A régi összetételű tanács támogatta ennek a tanulmánynak a kidolgozását, nem tudjuk azonban, hol tart ez, mert kizártak bennünket a tanácsból, pontosabban egy olyan ember került oda, aki nem a szövetség tagja, nem mi ajánlottuk, és nem bennünket képvisel – mondta Stančić.